Nå får Christian sin livs sjanse til å vise seg fram internasjonalt

Årets bilsportutøver i Norge, Christian Krognes, har fortsatt til gode å bli en fullverdig fabrikkfører. Men nå er han nærmere enn noen sinne.

Publisert

Intet klasseform i internasjonal racing og bilsport forøvrig er så utbredt som GT-racing når det kommer til team, biler, serier og sånn sett både gratis og betalte seter.

Her blir Christian Krognes vinner av 24-timersløpet på Spa i sommer. Nå får han samme mulighet, og enda litt til for samme teamet. (Foto: Blancpain GT Series)

Intet klasseform i internasjonal racing og bilsport forøvrig er så utbredt som GT-racing når det kommer til team, biler, serier og sånn sett både gratis og betalte seter.

De siste årene har Christian Krognes ridd på gratisbølgen for Walkenhorst Motorsport, men aldri hatt noen fullverdige program over en hel sesong å satse på, utover at han har vært et relativt fast innslag i VLN.

Fortsetter i BMW

Han er blitt kjent for å levere gode resultater på få muligheter og lite kjøring, men i 2019 får Krognes en annen kontinuitet enn hva han er vant til. Han får nemlig fortsette for Walkenhorst i det prestisjefylte Intercontinental GT Challenge, som arrangeres på flere av de mer legendariske banene verden over.

Det kjøres som langdistanseløp, slik Krognes er vant til, og mer enn 10 fabrikanter stiller både biler, team og betalte sjåfører i denne serien.

– Sannsynligvis er dette det hardeste GT-mesterskapet i verden. Det er samme arrangøren som står for Blancpain GT Series, og 24-timersløpet på Spa inngår blant annet både i Endurance-serien og Intercontinental GT serien, sier Christian Krognes til Parc Fermé.

Han mottok prisen «Årets bilsportutøver» forrige uke nettopp på grunn av innsatsen som førte til en historisk seier på det nevnte 24-timersløpet. Og det har gitt ham blod på tann.

Christian Krognes etter at han mottok prisen «Årets bilsportutøver». (Foto: Simen Næss Hagen)

– Det var enormt stort, spesielt på vegne av alle som har vært med og støttet meg siden jeg startet med motorsport. Jeg har vært med på gallaen flere ganger som yngre og har alltid sett opp til årets bilsportutøver, så jeg er utrolig takknemlig for å få utmerkelsen selv, sier han.

Bathurst, Laguna Seca og Suzuka

Det skal kjøres fem løp, blant annet på legendariske Bathurst i Australia, på den kjente Formel 1-banen Suzuka i Japan, på Laguna Seca i California - en av de store bilspill-klassikerne for mange av den yngre garde, det skal kjøres på Spa som nevnt og det skal også kjøres på Kyalami-banen i Sør-Afrika.

– Vi skal være med å kjempe om tittelen. Banene passer M6-en bra, ettersom de fleste av dem er ganske raske. Det er typisk der BMW har lykkes de siste årene, så jeg er ekstremt spent på å se hvordan vi ligger an når vi er i gang i januar, sier Hamar-gutten.

https://parcferme.no/racing/dennis-far-guttedrommen-oppfylt-klar-for-24-timerslopet-pa-le-mans/

Selv om han nå får en fullverdig kalender å forholde seg til, og ikke bare enkeltløp nå og da - så er han klar for å satse på flere enkeltløp som passer inn i kalenderen.

Posisjonen hans i langdistanseracing med GT3-bil er god nok til at han er attraktiv for mange muligheter, og at det først og fremst er hans egen kapasitet det står på.

– Sannsynligheten er stor for at jeg får kjøre mer, også. Jeg sikter meg i alle fall inn på en sterk bil på 24-timersløpet på Nürburgring, og prøver også å få sammen et opplegg for VLN-sesongen. Begrensningen ligger i tid, ettersom jeg fortsatt må jobbe ved siden av kjøringen, sier Krognes, som likevel vil få en større godtgjørelse for kjøringen uten at det er en ren lønn.

– Jeg kan ikke si så mye om kontrakten, annet enn at jeg får en mer komfortabel situasjon enn jeg har hatt før. Fokuset denne høsten har vært å få det sportslige på plass for neste år, og der er jeg på god vei.

Takknemlig overfor arbeidsgiver

Han har i dag en administrasjonsjobb for Mur Direkte i Oslo som han kombinerer med GT-satsing på høyt nivå. Og det er kombinasjonen av å kunne jobbe på heltid og satse som en bilsportutøver omtrent på heltid som han oppriktig trives med - selv om han ofte har vært frarådet å kombinere hverdagen på denne måten.

Samtidig har ikke racingkarrieren gitt nok lønn å leve på enda.

– Det blir viktig å finne en balanse som gir nok overskudd, men ettersom mye av planene allerede er klare har jeg mer tid enn vanlig til å finne et bra opplegg for alle parter. Jeg er heldig som har en arbeidsgiver som har gitt meg mye fleksibilitet de siste årene, og de er generelt veldig støttende i forhold til kjøringen min - det er ganske unikt tror jeg, sier Krognes.

Krognes blir ikke eneste nordmann i International GT Challenge i 2019. Kort tid etter at det ble kjent at Dennis Olsen skal kjøre 24-timersløpet på Le Mans neste sommer, så kunngjorde Porsche Motorsport at Olsen også skal puttes inn i samme mesterskap som Krognes.

Dermed får vi to nordmenn som etter alle solemerker vil kjempe om de gjeveste plassene i ett av de tøffeste langdistanseseriene i verden. I tillegg skal Olsen kjøre den andre store langdistanseserien, Blancpain GT Series Endurance.

Powered by Labrador CMS