Thomas Bryntesson etter seieren i Finland sist helg. Nå er han med i medaljekampen, til tross for lavere budsjetter og eldre bil enn flere av hans sterkste konkurrenter.

Nå drifter Thomas teamet på «gamlemåten» – likevel tukter han verdens raskeste rallycrossførere

Han er 26 år og småbarnsfar blitt. Men det stopper ikke Thomas Bryntesson i å vise et potensielt VM-tempo i det nordiske rallycrossmesterskapet.

Publisert

RALLYCROSS: Det er himla kul att det går att hänga med hyfsat bra da. Det er görroligt, sier Thomas Bryntesson til Parc Fermé.

RALLYCROSS: Det er himla kul att det går att hänga med hyfsat bra da. Det er görroligt, sier Thomas Bryntesson til Parc Fermé.

Ja, det låter svensk - men med norsk lisens og sitt norske DNA er det ingen tvil om at han bærer det norske flagget med stolthet når han er ute og kjører løp.

Thomas Bryntesson har alltid vært sett på som en lovende rallycrossfører og tidvis vist et tempo som utfordrer verdens raskeste førere. Men så er han kanskje også blitt ett offer for både nedgangen og etterhvert en nye retningen som den internasjonale rallycrossen har dratt i vei med.

Og nå er han også blitt pappa til lille William som snart fyller ett år. Ting har ikke nødvendigvis blitt enklere med tanke på en blodseriøs rallycrosskarriere, men hjemme står bilen, og den driftes av han og hans eget team TBRX med familie og kamerater. Sånn som det på mange måter var før i tiden, før sporten ekspanderte med enda større budsjetter og mer avansert utvikling av biler.

Thomas Bryntesson i føringen foran finske Niclas Grönholm, som har vært en toppfører å regne i Rallycross-VM de siste sesongene.

Slik knakk han koden Finland

Men det holder lenge å bare være TBRX til å vinne i RallyX Nordic - som til tross for sin nordiske status har sine innslag av toppførere med VM-stjerner som Johan Kristoffersson og Niclas Grönholm på plass, i tillegg til at Audi-duoen fra JC Raceteknik, Sondre Evjen og Ole Christian Veiby, ikke akkurat er noen sinker heller.

Alle disse har preget toppen og finalene i RallyX Nordic etter de to første løpshelgene i Sverige og Finland.

Men det er kun Bryntesson som har stukket av med seier enn så lenge da han vant lørdagens løp i finske Kouvola. Det til tross for at han lå litt bak etter innledende omganger og måtte karre seg opp gjennom semifinale og finale for å gjøre suksess.

– Vi bygde om bilen da vi hadde feil oppsett til å begynne med. Så vi byttet settet med alle demperne og senket bilen litt mer. Så små er marginene, og er det noe som gjerne skiller oss fra de beste teamene så er det nettopp erfaring fra baner hvor man hele tiden vet hvilke oppsett som gjelder, sier «Brynte».

Her mente dommerne at Thomas Bryntesson hadde brutt reglementet da han traff bakenden på Johan Kristofferssons allerede skadede bil. Etter at han fikk forklart seg så fikk han tilbake seieren.

Stas med tøff konkurranse

Dog ble han først fratatt seieren fordi dommerne først mente at han hadde dyttet på Johan Kristoffersson, som hadde dratt på seg en punktering i finalen. Senere trakk dommerne straffen til Bryntesson, som dermed ble stående igjen som vinner likevel.

Da han bestemte seg for å gå på en sesong med fullt fokus på RallyX Nordic, så var det ikke ventet å få konkurranse fra øverste VM-hold. Ambisjonsnivået ble derfor noe justert da han så at spesielt Kristoffersson og Grönholm fant veien.

– Men det er veldig kul også, at man får kjøre mot dem. Spesielt når det går an å hevde seg mot dem også. Så lenge dette ikke er noe VM, så går heller ikke utviklingen på disse bilene like mye framover, så man kjører litt mer på det man hadde for noen år tilbake. Og det er positivt også for oss andre, sier 26-åringen som sine egne forutsetninger satt opp mot de større og mer ressursterke teamene.

Slått seg til ro

Han har innsett at drømmen om en større internasjonal karriere blir vanskeligere å oppfylle. Bare det å få kjøre på høyere nivå med lavere budsjett hadde vært et hakk opp for Bryntesson, som nå heller har lagt seg på et nivå han kan leve med som en etterhvert etablert voksen mann.

Det er dog ikke så vanskelig å akseptere når han sett hvilket startfelt han møter i det nordiske mesterskapet, selv om det på papiret er rangert noe lavere enn der han selv hadde ønsket å være.

– Det er et sjukt startfelt og nivå på nordisk nivå. Så det er veldig kult å henge på med en bil fra 2017 som selv den gang ikke var noen A-finale-bil. Samtidig er jeg avhengig av alltid å ha litt flyt. Om du sammenlikner med Johan, så er han såpass god med et høyere tempo at han har litt mer å gå på om man har en dårlig omgang.

– Men vil du si at med dette startfeltet, så er det en større prestasjon å være i toppen her kontra for eksempel EM?

– Nja, det er vanskelig å si. Og jeg skal nok heller ikke tråkke noen på tærne av det. Men jeg mener, Johan og Niclas kan jo vinne hvilken som helst VM-runde. De har alltid hatt et godt tempo, sier Bryntesson.

Slik gikk det med de andre norske

Bryntesson seier lørdag var bare én av flere resultater å bite seg merke i med norske øyne i helgen. Samme dag kom også den norske JC-duoen Sondre Evjen og Ole Christian Veiby til finale, men de endte henholdsvis nest sist og sist her. Evjen revansjerte seg dog med en tredjeplass søndag, der Bryntesson ble nummer fire og Veiby nummer fem - slik at vi hadde tre nordmenn i Supercars-finale begge disse dagene.

I Supercar Lites imponerte også Ole Henry Steinsholt, som i likhet med Bryntesson har valgt å satse på RallyX Nordic i år. Larvik-gutten inkasserte henholdsvis andre og tredjeplass på disse to dagene i Finland.

I seniorklassen for crosskartene ble det kun én nordmann i finale på disse to dagene da Thomas Eek Murstad tok seg hele veien til finale på lørdag, men der endte han dessverre sist etter å ha fått problemer på den siste runden.

For juniorene var det Karl Peder Nordstrand og Oliver Sollie som leverte best av de norske førerne. Nordstrand kjører dog med latvisk lisens på grunn av hans satsing på rally der senere i år, men EVEN-unggutten innkasserte en tredje- og fjerdeplass. Sollie tok seg også til finale begge dager og sanket to femteplasser.

Powered by Labrador CMS