Nå blir det rallycross med 670 elektriske hestekrefter

Slik skal den første elbil-klassen innføres i rallycross.

Publisert

Mandag 9. januar kom pressemeldingen om at «Speedleague» etablerer et samarbeid med tidligere rally- og rallycrossfører Manfred Stohl om å innføre en helelektrisk rallycross-klasse.

Mandag 9. januar kom pressemeldingen om at «Speedleague» etablerer et samarbeid med tidligere rally- og rallycrossfører Manfred Stohl om å innføre en helelektrisk rallycross-klasse.

Tidligere i høst slapp Stohl ut en YouTube-video (som ligger i denne saken) som viser en Peugeot 207, kalt HIPER MK1, med en hel-elektrisk drivlinje, og Speedleague forteller at bilene i denne klassen skal kunne yte 670 hestekrefter. Dette konseptet skal lanseres i fem byer i USA til høsten, og tanken er at denne serien skal starte våren 2018.

Speedleagues avtale med Stohl og hans selskap STARD (Stohl Advanced Research and Development) innebærer at østerrikeren skal være leverandør for ingeniørkompetanse, unike deler og komponenter, og også komplette bil serier og team.

– I løpet av de siste årene har vi fått mer og mer troen på at motorsportens framtid ligger i el-teknologien, og at teknologien nå har åpnet opp for en rekke muligheter. Suksessen til FIAs Formel E, og interessen rundt den første HIPER MK1-bilen, bekrefter også dette. Rallycross-konseptet og el-biler er enkelt og greit en perfekt match, sier Manfred Stohl.

Les mer om fordeler og ulemper med elbiler i rallycross her!

Av tekniske spesifikasjoner er 670 hestekrefter nevnt, som bygges rundt FIAs reglement. Selvfølgelig er det også snakk om firehjulsdrift og samme aerodynamiske body-kit vi drar kjensel på i rally og rallycross. Batteriene skal også kunne byttes på 15 minutter, og STARD skal etter det vi kjenner til også utvikle konsepter som gjør at samme bil med få inngrep kan forandres fra rallycross, til rally og baneracing-specs.

– I tillegg til klare miljømessige og teknologiske fordeler, så er det ingen tvil om at rallycross er en unik konkurranseplattform når det kommer til biler med elektrisk motor. Ideen har fascinert meg i mange år, men fram til nå har jeg ikke funnet en partner som er i stand til å finne en helhetlig løsning på utviklingen av bilene. Derfor er vi nå veldig begeistret over å kunne samarbeide med STARD og nå starte E/RACING, sier Speedleague-sjef Brian Gale.

Pressemeldingen sier foreløpig ingenting om desibel-nivået på bilene...

Powered by Labrador CMS