Nå blir det Porsche Supercup for Marius etter knallkjøring
Kjørte seg opp åtte plasser i kanskje det tøffeste startfeltet blant Porsches GT3 Cup-biler.
Serien Porsche Supercup blir av mange definert som kanskje verdens hardeste merkescup i GT-racing, og norske Dennis Olsen tok en meget sterk sølvmedalje her i fjor.
Mens Olsen har fått nye oppgaver som profesjonell fører for Porsche Motorsport, er det Marius Nakken som har vært Norges unge Porsche-alibi i utlandet, da primært den tyske cupen - som Olsen vant i fjor.
Nakken slet mye i fjor i sin debutsesong, men har fått en ny start denne sesongen. Og det toppet seg med en syvendeplass på østerrikske Red Bull Ring denne helgen. Av totalt 35 biler, noe som er borti mot 50 prosent større startfelt enn et ordinært tysk løp.
Men hva gjør denne syvendeplassen så sterk? Nakken oppummerer det slik:
– Løpet på Red Bull Ring har kanskje det høyeste nivået av alle Porsche-løp. Her samlet både hele den tyske cupen i tillegg til de beste Supercup-førerne for å forberede seg til Supercup-løpet, forteller Nakken, som kanskje leverte karrierens mest solide førerprestasjon selv om han har stått høyere på resultatlista.
En ødelagt demper under kvalifiseringen gjorde at selve kvaliktiden ble noe av det svakere, selv om åtte tideler fra pole position er noe han så seg fornøyd med etter forutsetningene.
Men å klatre seg oppover fra 15. startspor til syvendeplass i det andre racet er en fart Nakken aldri før har vist.
– Bilen er ny og den føles mye bedre. Og farta er jeg utrolig fornøyd med. Det lover jo godt, innrømmer Nakken, som med det kan fortelle at det er store ting på gang.
Minimum fire Porsche Supercup løp er sikret. Første er nettopp på Red Bull Ring, før ferden går videre til Silverstone, Hockenheim, Hungaroring og Monza. Samtlige klassiske løp på en europeiske Formel 1-kalenderen.
– Nå har jeg fått vist at ting fungerer. Jeg har vokst mye fra i fjor, har mer erfaring og føler meg tryggere og føler samtidig jeg har mer å kunne gå på når jeg ligger og pusher, sier Ålesund-gutten.