Nå blir det 14 sesonger på rad med en Audi på Nürburgring
Det helnorske teamet Møller Bil Motorsport går på for fullt, i samme spor som de har gjort siden 2005.
Den gangen var det Olrud Mobil 1 Racing som var navnet, men i 2008 skiftet teamet navn til Møller Bil Motorsport. Kun av formell årsak, konseptet bak teamet forble det samme. Men alt dette munner egentlig ut i racinglegenden Håkon Schjærin sitt inntog på Nürburgring så tidlig som i 1995, hvor hans karriere utviklet seg via en Honda Civic, blant annet i tospann med John Skjalg Lund og Roger Sandberg, for å nevne noen.
Siden har dette kulminert i trioen i dag som er Schjærin, Kenneth Østvold og Atle Gulbrandsen, og med Anders Lindstad som fast fjerde- og reservefører.
Julesalg og møtevirksomhet
2018 blir som vi kjenner det fra Grevinnen og hovmesteren: «Same procedure as every year». Og konseptet handler ikke bare om å prestere ute på banen, men det handler om å gi hundrevis av ansatte fra hovedsponsoren en god opplevelse ved å være tilstede der det skjer. Slik lever Møller Bil Motorsport like godt i dag som for 10 år siden og enda lenger tilbake i tid.
– De kunne selvfølgelig brukt pengene på andre ting, men det konseptet vi har utviklet gjennom tiden, det er et konsept vi synes har livets rett den dag i dag, sier teamsjef, fører og alt-mulig-mann Håkon Schjærin til Parc Fermé.
Selv er han daglig leder for elektronikkforretningen Schjærin Radio og TV AS på Flisa i Hedmark, og nå om dagen går det for fullt i salg av elektronikkvarer mens julestrida tar til for fullt. Men like sikkert som at julekvelden ankommer den 24. dagen i desember, så kommer det også nyheter om at Møller Bil Motorsport tar enda et år på Nürburgring.
– Er det ikke noe som heter «never change a winning team»? Det utrolig mye bra folk på dette teamet, og bra kontinuitet må jeg si. Det har gått stabilt for seg i mange år nå, konstaterer Schjærin, som har særdeles lange arbeidsdager om dagen.
I tillegg til å selge elektronikk, jobber han nemlig parallelt med satsingen som gir tre førere gratis sete til å kjøre ute på banen, samtidig som mer enn 30 ansatte fra Møller Bil-konsernet blir sendt ned hvert løp for en unik racingopplevelse - og på toppen av dette er halve konseptet at fire nye Møller Bil-mekanikere hver gang, helt uten racingerfaring, får sjansen til å jobbe på bilen underveis i et løp.
– Nå har vi hatt mye møter og runder og slikt, så jeg jobber til 8-9 hver kveld. Det er tøffe tak nå altså, erkjenner Schjærin.
Fornøyd med ny klasse
Det dreier seg altså om VLN, dette tyske langdistansemesterskapet i baneracing som kun kjøres på Nürburgring Nordschleife. Og ikke bare er teamet best i klassen på å ta vare på sin hovedsponsor, men de kjemper også i toppen av sin klasse, og har innkassert flerfoldige klasseseire gjennom tiden som har gått, senest i år i helt ny klasse og helt ny bil.
Innkjøpet av deres Audi RS 3 LMS var det eneste riktige, mener Schjærin.
– I forhold til kostnader, så er dette en helt riktig klasse. Kjøregleden er minst like bra, motoren er mer kjælen og det er veldig givende å kjøre bilen selv om vi har mindre downforce nå enn før. Bedre toppfart, den er bedre i sakte partier og samtidig mer utfordrende i høyfartspartiene, sier Schjærin.
På spørsmål om de ikke går litt lei av å kjøre på samme banen år etter år etter år, litt med tanke på at legendariske Spa-Francorchamps også bare ligger halvannen time unna deres faste base i Nürburg, så er Schjærin tydelig på at de ikke rokker ved konseptet deres.
Og selv om Nürburgring ikke har forandret seg nevneverdig alle disse årene, så er det alltid noe å lære på den nærmere 25 kilometer lange banen de kjører på.
Ny teamansvarlig i år
Så skal det sies at Schjærin ikke på langt nær har ansvaret alene for å styre teamet i riktig retning. Programdirektør for servicemarkedstjenester i Møller Bil, Marius Misfjord, er også teamansvarlig og ny i sin rolle i 2017.
For ham var det en «no-brainer» å gå på i samme stil som før. Samme bil, samme mannskap, og fem til syv løp i løpet av sesongen. Og det er nettopp hele konseptet, slik Schjærin beskriver det, som gjør det verdt å bruke penger på en slik satsing.
– Hele kluet er at vi har med oss gjestemekanikere og andre gjester fra Møller Bil. Hadde vi ikke hatt det slik, så hadde vi ikke gjort det. Vi bruker det veldig bevisst, sier Misfjord til Parc Fermé.
Han ønsker ikke å kommentere hvilke summer som er spyttet inn i satsingen gjennom årenes løp, men det er ikke til å legge skjul på at det er snakk om flerfoldige millioner av kroner siden 2008. Men fordi teamet ikke kjemper om en sammenlagtseier ettersom de kjører utvalgte løp, og ikke hele serien, så er det enkeltopplevelsene som står i fokus.
– Det er jo nær sagt lovpålagt at hvis en lærling etter endt læretid består fagprøven og får fast ansettelse, så er det obligatorisk å være med som gjest på «Ringen». Også er det dette med de fire faste gjestemekanikerne hver gang. Det viktigste er teamfølelsen man får, samt motivasjon og gjerne motorglede om du vil.
Og det er «gutta på gulvet» dette først og fremst gjelder.
– Driver du med nybilsalg så er du gjerne på lanseringer av nye biler og slik. Er du vanlig mekaniker, så er det ikke så mye annet ved siden av. Så det aller, aller viktigste er at man har noe for dem. Vi kunne jo brukt pengene på snøscooter-turer eller liknende, men spør du om et slikt opplegg kontra det å dra på Nürburgring, så trenger du ikke lure på svaret en gang, sier Misfjord.