Nå avslører Prodrive litt mer av hva de har holdt skjult en stund
Nå er den nye Renault Megane offisielt lansert, og med det lettes det litt mer på sløret.
Under testene på Silverstone for en halvannen uke siden var det mange som sperret øynene opp for den Prodrive-utviklede Renault Megane, i samarbeid med GC Kompetition som har vært annonsert inn til Rallycross-VM det siste året.
Spesielt vakte det oppsikt de konkave felgene der det var intet bremsesystem å spore rundt hjulnavet.
https://parcferme.no/rallycross/denne-nye-rallycrossbilen-har-ingen-fatt-lov-til-a-se-naermere-pa/Med unntak av da bilen var på banen var det heller lite innsyn som publikum og konkurrenter fikk av bilen, men i forbindelse med den offisielle presentasjonen av bilen torsdag, så åpnet også Prodrive opp for mer innsikt i hvordan bilen er konstruert.
– Ettersom motoren er skreddersydd i en langsgående posisjon, har vi nå introdusert en type «indre» bremser på Renault Megane, hvor bremsekaliperen er tilknyttet girkassen på framasklingen og til differensialen på bakasklingen. Dette gjør at vi kan ha et unikt lett design rundt hjulet da den ikke lenger behøver å romme bremsesystemet, skriver Prodrive i sin beskrivelse av bilen.
Dette skal flytte så mye som 30 kilo med vekt fra hjørnene på bilen og inn mot midten, hvor ideen er at en mer sentralisert vektfordeling skal være fordelaktig i konkurransesammenheng.
Dermed bekrefter Prodrive også det alle tenkte og synset rundt testen på Silverstone.
Det at Prodrive nå har utviklet en langsgående motor går litt imot trenden som vi har sett de siste årene der flere av bilene nå har motor på tvers.
Samtidig har Prodrive og GCK nå gått sin egen vei med de nevnte bremsene, i tillegg til at de har en litt annen løsning på kjølingen, selv om utgangspunktet er med den tradisjonelt bakplasserte radiatoren.
https://parcferme.no/rallycross/renault-teamer-to-forere-full-vm-satsing/ Forskjellen er at varmen sendes ut fra gulvet på bilen og ikke gjennom bagasjelokket, noe som er mest vanlig i rallycross, med unntak av Volkswagen som kjører all kjøling foran.– Jeg har genuint troen på at dette er noe av det beste vi har utviklet gjennom minte 34 år i Prodrive. Jeg mener det både absolutt, men også relativt. Selvfølgelig, jeg ville jo vært skuffet om vi ikke gjorde en bedre jobb nå enn for 34 år siden, men sett relativt opp mot konkurransen, så blir dette en veldig god bil, sier Prodrives tekniske sjef, David Lapworth, til Autosport.