Én triumf og tre nedturer under 24-timersløpet på Nürburgring
Det skulle ikke gå udramatisk for seg for de norske håpefulle under ett av årets mest prestisjefylte 24-timersløp.
RACING: Det er flere store signaturløp verden over, gjerne over 24 timer, og sammen med Le Mans, Spa-Francorchamps og Daytona så er definitivt Nürburgring også med i denne klubben. Og i selskap med Monaco Grand Prix, Indy 500 og Coca Cola 600 så skulle altså det årlige 24-timersløpet på Nürburgring være med å fylle paletten i ett av de mest fargerike løpshelgene gjennom hele sesongen.
Det som årets utgave vil huskes mest for skjedde etter bare fire timer. I toppklassen SP 9, som i praksis er GT3-klassen, så endte brødrene Dries og Laurens Vanthoor opp i et sammenstøt i enden av den markante langstrekka på slutten av Nordsløyfa, som endte med en ganske kraftig avkjøring for sistnevnte - som forøvrig er Dennis Olsens teamkamerat i DTM. Krasjen kan du se i videovinduet under.
Dries kom seg unna, og tok senere totalseieren i sin Audi R8 sammen med teamkameratene Robin Frijns, Kelvin van der Linde og Frederic Vervisch. Etter 24 timers kjøring holdt de unna for det første Team Getspeed-teamet fra Mercedes med 23 sekunders margin, og drøye tre minutter senere kom søsterteamet i mål og tok den siste pallplassen. Men tilbake satt altså en knust storebror hvor du kan se hans hjerteskjærende innlegg på Instagram under.
Med norske øyne hadde vi to håp som reellt kunne kjempet om en potensiell totalseier i 24-timersløpet dersom alt hadde klaffet. Men det skulle virkelig ikke gå veien for BMW-fører Christian Krognes og Porsche-fører Dennis Olsen.
Kom nesten halvveis
Krognes og hans Walkenhorst Motorsport måtte bryte etter at de havnet i trøbbel etter snaue ti timers kjøring. Tekniske problemet etterfulgt av en krasj satte nok en stopper for Krognes sin store drøm om å lykkes i 24-timeren på hans soleklare hjemmebane innenfor bilsporten.
Uheldig var også Mads Siljehaug og hans Ture Racing-team, som etter en times tid hadde plassert seg oppsiktsvekkende høyt på totallisten i deres KTM X-Bow GT2, som tilhører den mer åpne klassen SP-X som ligger nærmest tempoet til de etablerte GT3-bilene.
Dessverre skulle de få alt på en gang. Først med punktering, deretter teknisk feil, og etter 11 timer og fem stint hadde de et såpass hardt sammenstøt med en annen bil at de måtte bryte.
Olsen krasjet for første gang
Til slutt gjenstod Dennis Olsen av de norske i toppen, der de etterhvert siktet seg inn mot en respektabel topp ti-plassering. Så skjer det som aldri har skjedd før i historien, der Dennis selv ender opp med å kjøre kraftig av i den siste lange høyresvingen for Döttinger Höhe, som også er kjent som starten på den siste langstrekka.
Sammenstøtet med rekkverket var såpass hardt at det bare var å parkere bilen, en drøy time før målgang, og dette var også Dennis Olsens aller første krasj i en GT-bil siden han tok denne karriereveien i 2016.
Ny Sandberg-seier
Med alle de norske førerne i toppen ute, så hadde vi én nordmann igjen i de andre klassene. Den vante Nürburgring-spesialisten Oskar Sandberg har sanket seire i 24-timersløpet tidligere, og hans team Adrenalin Motorsport var således å regne som en favoritt i VT2-klassen som bestod av mer eller mindre standard BMW 3-serier.
Og resultatlista viste en overlegen seier helt fra pole position som de satte på kvalifiseringen. I mål var de hele åtte minutter og 18 sekunder foran nestemann i klassen, noe som tilsvarer nesten én hel runde. Så til tross for mannefall i toppklassen og fravær av nordmenn i andre øvrige klasser, så ble det i alle fall 100 prosent uttelling innenfor klasseseire av nordmenn som fullførte 24-timeren.