Motoren havarerte under semifinalen – da stormet all fansen til Fredrics telt

Men nordmannen stilte opp for supporterne da de flokket seg rundt bilen hans – selv om han akkurat hadde mistet en potensiell seiersmulighet.

Publisert

(LONG BEACH): – Det er dette jeg lever for, sier Aasbø til Parc Fermé i tilsynelatende godt humør få minutter etter at motoren sa takk for seg rett etter første «run» av semifinalen.

Å trøste fansen er ikke noe problem for Fredric Aasbø. Her gjorde han resten av dagen til denne lille gutten ved å gi han en modellbil av samme biltype sin egen driftingbil. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

(LONG BEACH): – Det er dette jeg lever for, sier Aasbø til Parc Fermé i tilsynelatende godt humør få minutter etter at motoren sa takk for seg rett etter første «run» av semifinalen.

Tilsynelatende blir også feil å kalle det. Han er i oppriktig godt humor. Isolert sett var fjerdeplass i årets første Formula Drift-løp ved gatene i Long Beach slettes ikke noe dårlig resultat, selv om progresjonen gjennom løpsdagen indikerte en potensiell seiersmulighet.

Men selv om det alltid er surt å kaste inn håndkledet med tekniske problemer, så var det umulig for Fredric ikke å trekke på smilebåndet da det stormet jenter og gutter, voksne som barn, bort til Rockstar-teltet i depotet for å få en bit av den norske driftingstjerna.

– Det er disse alt handler om

Også flere nordmenn var på plass i Long Beach denne helgen, for å følge sin store helt. Fra venstre Jimmy Øyen, Simon Olsen, Åge Flugre, Steffen Svingen, Christer Kvalheim, Ada Kvalheim, Heidi Evanger, Robert Jørgensen og Ronny Gørtz-Charlsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

For er det noe han er, så er det nettopp stjerne. Kanskje den største i det amerikanske depotet.

– Det er helt naturlig å gi av seg selv slik. Jeg er like mye fan av drifting som det disse er. Det kommer folk fra hele verden for å støtte oss. Det er umulig å ikke sette pris på det. Det kommer folk fra Norge, USA - ja, til og med Egypt. Jeg fikk akkurat en «sfinks» i gave fra Egypt, sier 33-åringen, som nå er bosatt på Tomter i Østfold når han ikke er i USA.

– Er det ikke slitsomt å håndtere så mye oppmerksomhet på en slik dag?

– Klart, man blir kanskje litt kjørt etter en slik dag. Men det er disse vi er her for. Til syvende og sist handler det ikke om biler, men om å ta vare på menneskene som stiller opp og bryr seg. Hadde det ikke vært for dem, så hadde ikke vi fått kjøre noe. Det hadde ikke vært noen sponsorer som ville stilt opp da, konstaterer Aasbø.

Barn og unge totalt «starstruck»

Rett etter at dette bildet er tatt under semifinale-duellen mot Forest Wang, som forøvrig vant hele løpet til slutt, så totalhavarerte motoren til Fredric Aasbø. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Blant fansen var det mange barn. Alle fikk en high five, gjerne et bilde, og kanskje også en klem. Også modellbiler av sin noe unike Toyota Corolla i driftingsammenheng, gateversjonen her riktig nok, ble også delt ut i gave til mange av fansen som stilte opp.

To av barna som ble blåst av banen over å få disse bilene, var Macon Steinrad og Hunter Padill. Bak sto mamma Christa Lease og beundret Aasbøs energi overfor barna. I nærmere én time etter løpet brukte Fredric på å gi alle som én god oppmerksomhet.

– Han er unik der. Han er helt utrolig. Ingen andre i depotet bruker så mye tid på fansen som han. Han betyr mye for oss og er en formidabel rollemodell, spesielt overfor barna. Han treffer hjertene deres på alle områder, konstaterer en smørdblid Lease, mens gutta akkurat har mottatt en signert modellbil hver.

– Denne skal jeg male i fargene til Fredrik, utbryter sønnen Macon.

Derfor havarerte motoren

Hunter Padill ogMacon Steinrad på taket på bilen sammen med deres aller største helt, mens mamma Christa Lease ikke er avventende med å ta fram mobilkameraet. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Den sportslige progresjonen under løpet var også sterk for Fredric. Han slet under kvalifiseringen, spesielt med oppsettet, men også med sin egen mentale styrke. 

– Men vi gikk «back to basic» på oppsettet, og det hjalp mye. Det løsnet etterhvert. Kjøremessig kunne jeg ikke gjort det noe bedre sjøl. Det er derfor jeg er så fornøyd, selv om vi sikkert kunne endt enda høyere. Men dette var en god start på sesongen, sa Aasbø.

Teamsjef Steph Papadakis forklarer hva som skjedde med motoren, og at havariet faktisk var mer forventet enn som så. Rett etter mållinja under første runde av semifinalen var motoren helt ferdigkjørt, selv om de så indikasjoner til dette uten at det var noe de rakk å gjøre noe med underveis.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Ja, vi hadde problemer med en tennplugg som knakk, og dette skjedde i dag tidlig. Vi forsøkte å reparere det provisorisk, men vi var innstilte på at det neppe ville vare dagen ut. Derfor er vi såpass fornøyde med at det varte så lenge, sier Papadakis til Parc Fermé.

Parc Fermé kommer med flere bilder og reportasjer fra Long Beach litt senere...

Powered by Labrador CMS