Mads Østberg vurderer flere muligheter neste sesong:
– Motivasjonen går mer og mer på å ha det gøy
Hva Mads Østberg skal kjøre neste sesong er fortsatt usikkert, men seier i EM-avslutningen kan ha gjort sitt for at et nytt forsøk på EM-gull kan vinne frem i konkurranse med blant annet et amerikansk eventyr.
RALLY: Sesongen er over for Mads Østberg som i år var tilbake i en fullverdig internasjonal satsing for første gang siden seieren i WRC 2 i 2020. Denne sesongen var det EM-gull som var det klare målet.
Men når vi teller opp etter åtte runder står 36-åringen sammen med kartleser Patrik Barth igjen et par plasser lenger ned på sammenlagtlisten enn det som var håpet og målet på forhånd. På tampen av det som ble en tøff sesong var det derfor ekstra deilig å avslutte det hele med seier i Rally Ungarn.
– Det var veldig deilig, og det føltes også veldig nødvendig for å være helt ærlig. Så det var godt å ende en ellers ganske så vanskelig sesong på den måten, forteller Mads Østberg til Parc Fermé.
– Hvor stor forskjell utgjør den seieren for vinteren som kommer?
– Den gjør en del forskjell altså den gjør det. Jeg har forsåvidt vært såpass lenge i gamet at de som trenger å vite og de som følger med har jo sett at det har vært mye bra denne sesongen også, men som oftest så handler det jo om resultater, og det har jo veldig mange tro på at vi kan levere men det er klart at når vi får så mange løp etter hverandre som er dårlige så har jo det en påvirkning på alle inkludert meg selv, fortsetter Østberg.
Motiveres på nye måter
Men hvorfor var gullet ute av Østbergs rekkevidde denne gangen? Selv forklarer han det hele med en rekke av tekniske problemer som de unverveis ikke forsto omfanget av.
– Det har jo vært litt merkelige problemer. Vi kjørte jo blant annet tre løp med et motorproblem som var såpass lite at vi ikke oppdaga det før det virkelig var et problem i Sverige. Da skjønte vi at her er det store problemer etter å ha vært gjennom både Latvia og Polen med det samme problemet. Du kjører og du kommer til mål men du får ikke de tidene du er på jakt etter, sier han.
I tillegg til motorproblemer i flere løp røk også drivakselen både på Gran Canaria og i Tsjekkia, og i Roma kom Østberg ikke engang til start grunnet at bilen rett og slett ikke var i god nok forfatning. Ekstra frustrerende har det vært at han selv har vært godt fornøyd med egne prestasjoner bak rattet, men det hjelper ikke stort når tidene ikke viser det man hadde trodd.
– Jeg vil si at noen av de løpa vi har kjørt i år er noen av de bedre jeg har gjort, men resultatet har jo ikke gjenspeilet det så det var godt å få noen gode resultater på slutten, slår han fast.
Og når resultatene man ønsker ikke kommer åpner det for vurdering og refleksjon. Er det egentlig verdt det å legge ned tid og krefter i en såpass krevende satsing?
– Jeg har jo hatt et par år nå hvor jeg har gjort litt andre ting og det har jeg egentlig hatt det veldig veldig gøy med, men jeg var jo frista til å prøve meg i EM. Men når det blir en sånn sesong som i år synes man jo at det går mye tid og energi på noe som ikke blir som man håper, forteller Østberg før han fortsetter:
– Jeg tror vel at for de fleste så driver man til syvende og sist med motorsport fordi man synes det er gøy og det er en viktig del av det for min del også. Tidligere så har jaget alltid vært der etter å komme i en WRC-bil, kjøre for et fabrikkteam eller vinne WRC 2 eller hva det måtte være. Det har vært de store målene man har strekt seg etter og det har vært en del av motivasjonen, men jeg vil vel si at motivasjonen går mer og mer går på å ha det gøy og trives med det man gjør. Og når det blir sånn som i år er det jo ikke like gøy da. Man reiser jo rundt og er masse borte også sitter man ikke igjen med det man hadde håpet på.
Fristes av amerikansk eventyr
Såpass krevende har sesongen vært at seieren i Ungarn var helt avgjørende for at Mads fortsatt vurderer å ta en ny sesong i EM.
– Var seieren i Ungarn det som gir et håp for at du kanskje kjører EM igjen?
– Ja, det vil jeg vel egentlig påstå. Og det er ikke sånn at jeg vurderer alt ned til et resultat, men jeg setter jo hele sesongen i sammenheng med den tiden og energien jeg bruker, og da var det vel det resultatet som vippet det opp igjen, sier Østberg.
Kalenderen viser kun oktober og det er for tidlig å bestemme seg for hva som skal stå på programmet neste sesong. Om det ikke blir en ny EM-sesong frister det å teste noe nytt, nærmere bestemt rally i USA.
– Det er helt klart noe jeg vurderer. Der er jo utfordringen å komme inn i et nytt marked, men jeg synes jo alltid at det er spennende med nye eventyr. For meg er jo rally litt eventyr siden det ikke bare er rundt og rundt på en bane men du kjører fra en ende til en annen. Jeg har jo kjørt mange av de samme etappene og de samme stedene her i Europa og i store deler av verden, men jeg har aldri kjørt i Amerika så det kunne vært spennende.
Per nå jobbes det parallelt med konkrete muligheter i ulike mesterskap frem til en avgjørelse til slutt må komme.
– Jeg trenger et par uker på å tenke og vurdere litt, også må EM-kalenderen for neste år komme før jeg tar noen klare avgjørelser. Det må også matche med familielivet, det er også en viktig del av det.
Familien kommer først
For som det ofte er i en bilsportkarriere får en utøvers egoistiske prioriteringer mindre og mindre plass til fordel for familielivet med forpliktelsene det medfører. Men for Østberg er egentlig ikke det en utfordring.
– Jeg synes egentlig at det er helt topp jeg. Nå har sønnen min begynt på skole og den friheten man hadde for når han gikk i barnehage med at han faktisk kunne være med litt rundt den faller litt bort. Nå er det mer låst med ferier og høytider, og det er jo vedlig sjeldent at man kjører rally i juleferien på en måte så det gjør jo at det både blitt andre prioriteringer og at han blir større og han begynner med idrett for seg selv med cuper her og der og ting som han har lyst til å gjøre og jeg vil jo gjerne være der for han og følge han opp på det.
I tillegg til konkrete muligheter i EM og i USA skal det eksistere visse muligheter i VM, men det er i sistnevnte tilfelle tilsynelatende ikke snakk om en omfattende satsing. Egentlig skulle han kjøre VM-runden i Chile for et par uker siden, men mangel på deler gjorde at det til slutt ikke lot seg gjennomføre.
– Jeg hadde veldig troa på at vi skulle få det til og det var egentlig klart veldig lenge også, men det var dessverre litt sånn stopp i siste liten på det prosjektet. Det var jo litt kjedelig at det ble sånn, men det er litt det samme igjen med prioriteringer. Det var ikke så viktig for meg så når det ble for mange utfordringer rundt å få det til så var det veldig enkelt å bare la være.
Men til tross for at det ikke gikk i orden og at det nå er to år siden forrige VM-visitt tror ikke Østberg at han har kjørt i VM for siste gang.
– Jeg tror nok kanskje at det kan bli noen muligheter igjen. Men i så fall så er det for gøy og ikke for å prøve på noe voldsomme greier, så det får vi se på. Men det er stadig noen tanker, ideer og forespørsler så jeg har vel ikke lagt det helt på hylla men jeg kan ikke påstå at jeg selv jobber aktivt for det. Men det dukker opp spørsmål og muligheter innimellom og da sier jeg ikke hvertfall nei.