Møller-gutta sikret andreplassen - Krognes satte ny, uoffisiell banerekord igjen

Sterk innsats fra flere førere med norsk lisens på Nürburgring for siste gang denne sesongen.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Totalt ni nordmenn var i aksjon under avslutningsløpet i den tyske langdistanseserien VLN denne helgen. Flere har kjørt så å si samtlige løp, mens de aller fleste har kjørt utvalgte løp og således ikke kjempet om noen sammenlagttittel i serien.

Møller Bil Motorsport. (Foto: Simen Næss Hagen)

Totalt ni nordmenn var i aksjon under avslutningsløpet i den tyske langdistanseserien VLN denne helgen. Flere har kjørt så å si samtlige løp, mens de aller fleste har kjørt utvalgte løp og således ikke kjempet om noen sammenlagttittel i serien.

Dog kunne Møller Bil Motorsport, med tre norske førere alene, hatt muligheten før den nest siste runden for to uker siden - til tross for at de kun har kjørt seks av ni løp. Men da Andreas Gülden og Mathilda Racing vant forrige løpet - så hadde de ikke sjans denne helgen.

Møller Bil Motorsport, som består av Håkon Schjærin, Atle Gulbrandsen og Kenneth Østvold, kjørte likevel inn til en andreplass i TCR-klassen, bak nevnte Mathilda Racing.

To av de mer profilerte GT-førerne våre var også tilbake på «Ringen». Porsche-fører Dennis Olsen fikk som vanlig ett av tre seter til ett av Porsches viktige kundeteam, Manthey Racing, der hans bil endte på en 10. plass i den såkalte SP9 PRO-klassen.

Christian Krognes vakte også oppsikt igjen, selv om bilen hans fra Walkenhorst Motorsport måtte bryte. Men nok en gang satte nordmannen ny, uoffisiell banerekord på VLN-traseen som innebærer to tredjedeler av GP-banen i tillegg til Nordsløyfa.

Tiden 7:52,578 betyr en snitthastighet på 185,55, det raskeste rundt denne banekonfigurasjonen. Men rekorden er ikke offisiell, da den skal settes i løp og ikke i kvalifisering.

Ellers er det verdt å nevne at Inge Hansesætre kjørte inn til en god andreplass i CUP5-klassen, som består av identiske BMW M235i.

Vi hadde også tre nordmenn på plass i V4-klassen, dominert av BMW 325i e90-biler, der Sindre Setsaas ble beste nordmann på en sjetteplass, mens Alf Marius Loe Sandberg og hans bil berget en 17. plass etter bremseproblemer og større reperasjoner underveis i løpet.

Storebror Sandberg, Oskar, måtte dessverre bryte etter snaue 2,5 times kjøring.

Powered by Labrador CMS