Mistet rattet i femtegir: – Man rekker å tenke igjennom ganske mye
– Der og da var jeg egentlig bare superirritert for at rattet hadde løsnet. Det første jeg tenkte var at «dette blir dyrt».
Runar Pedersen er en rallylegende i norsk sammenheng, og har de siste årene for alvor gjort comeback i rallysporten bak rattet – etter at han tidligere var mest kjent som kartleseren til Henning Solberg.
Og i en Subaru Impreza har han virkelig fått fart på sakene. Og fart på sakene var det så til de grader da han og kartleser Stine Marie Klemetsdal fikk en sjokkopplevelse av dimensjoner under Rally Finnskog forrige helg.
– Maktesløs
På legendariske Varaldskogen, på femtegir i nærmere 130 kilometer i timen, knekker rattet tvers av helt uten forvarsel. Både Pedersen og Klemetsdal forblir passasjerer mens bilen seiler av veien og tar en forlengs salto før de lander på taket. Se video nederst i saken.
– Du blir så maktesløs, og det går så fort. Det blir litt som en drøm, hvor tankene renner på. Det går «veldig sakte» og man rekker å tenke igjennom ganske mye. Vi så grantreet kom mot oss, og heldigvis var det mye snø i grøftekanten slik at det hele ble mykere enn man skulle tro.
– Da vi var ferdige, så kjente jeg ikke at jeg lå opp-ned før jeg merket rattet trakk mot taket, sier Runar Pedersen til Parc Fermé om den skrekkslagne smellen på Finnskogen.
Full av adrenalin og med rallyinstinktet godt vedlike, så tenkte Pedersen på bilens tilstand framfor sin egen helse. Det skal understrekes at det også gikk bra med både han og kartleseren. Det er denne berømte lommeboka man som regel tenker først på når det går alvorlig galt.
– Og er det litt irriterende som rallyfører at det ikke er din egen feil at du kjører av. Hadde det vært min feil, så hadde jeg bare sagt «faen, det var noe dritt» også holdt kjeft etterpå. Også må det understrekes at Stine leser som en gud. Det er aldri problemer der, så lenge jeg klarer å høre, sier Pedersen selvironisk, ettersom han i tillegg sliter med betydelig svekket hørsel.
Pedersen mener han kan ha blitt klok av skade, men vil likevel ikke påta seg noe etterpåklokskap. Likevel har han en oppfordring til både seg selv og andre som en ekstra sjekk, eller som et tips når man monterer nytt ratt i bilen.
– En klar oppfordring jeg har, er å bruke «Loctite» på skruene. Det er ikke alt som er like godt å se, og på den anleggsplata som sitter på snap-offen, så er de skruene godt skjulte. De skal teknisk sett ikke kunne skrus ut, sier Pedersen.
Kunne skjedd i 190 kilometer i timen
Han ser det positive i det. At dette kunne gått galt på et vesentlig verre sted på etappen. Varaldskogen er kjent som en beintøff manndomsprøve, både i lengde og i utfordringer, og noen kilometer tilbake for der han kjørte av, så går det ekstremt fort.
– Som en godt voksen man, så tenker man jo at dette like gjerne kunne skjedd på veien med møtende biler eller på et raskere parti. Vi hadde noen kilometer før dette en strekning hvor du ligger i 180-190 kilometer over en lang periode. Hadde dette skjedd der, så hadde vi vel havna på bunnen av Varaldsjøen, sier 53-åringen.
Han satser på å være tilbake på Hadeland førstkommende helg. Sønnen Christoffer disponerer en bil, som ifølge Runar har tilbydt seg å kjøre bilen hans.
– Men jeg vil at Christoffer skal kjøre. Så vi ser hva vi får gjort, men jeg håper vi kan få fikset min bil, sier Pedersen.