Mistet flere kilo på 1,5 times kjøring – gir ny farge på kjøredressen skylda
Mercedes-profilen Valtteri Bottas hadde klare meninger om hva han tenker om både redesignet fra teamet og generelt nye regler hva gjelder kjøredresser denne sesongen.
Den faste Formel 1-seer la kanskje merke til hvordan Valtteri Bottas reagerte på de nye kjøredressene de har for sesongen under det som har vært året klart varmeste løp under Spanias Grand Prix.
Med 30 grader i lufta blir det naturlig nok ekstremt varmt for førere som ellers har brannsikkert undertøy og flere Nomex-lag på kjøredressen på seg, noe Bottas og de 19 andre førerne fikk hardt merke sist søndag.
– Disse svarte kjøredressene er helvetes varme, utbrøt Bottas på teamradioen overfor ingeniøren.
Etter løpet fikk han utdype problematikken rundt de nye kjøredressene. Mercedes har som kjent gått over fra sølvfargede biler og hvite kjøredresser til svarte biler og klær for å markere deres støtte til anti-rasismen som pågår verden over. Men det har sin praktiske pris under varme løp som i Spania.
– Det var utrolig varmt i bilen. Og i år har det vært enda varmere i bilen. Klart, vi har jo forandret farge på dressene, og det er godt kjent at svart farge tar til seg mer varme, spesielt fra direkte sollys. Jeg har ingen tall eller fakta på hvor mye svart versus hvit utgjør hva gjelder temperatur, men i år har det vært veldig varmt i bilen. Det er også ny homologering på årets kjøredresser, så de er tykkere, og undertøyet er også tykkere, så jeg vet ikke hvor mye effekt det heller har gitt, sa Bottas, ifølge Autosport, etter tredjeplassen han sikret bak teamkollega Lewis Hamilton og Red Bull-fører Max Verstappen.
Normalt væsketap på et løp er cirka 1,5 liter. Det er også dette førerne drikker gjennom et løp for å holde væskebalansen gående. Nå er riktig nok Valtteri Bottas og de andre Formel 1-førerne godt trente, og finnen har sikkert en og annen erfaring med sauna i ryggen, men han fikk seg likevel en aldri så liten ufrivillig slankekur underveis i løpet.
– En hvit kjøredress ville nok vært kjøligere, tror jeg. Jeg mistet tre kilo under løpet, noe som er ganske mye. Det kan gå utover ytelsen vår. Blant samtlige førere er jeg en av de best trente, hvis ikke den best trente, så jeg takler det - men det er aldri komfortabelt, og det er alltid noe man kan bli bedre på, konstaterer 31-åringen, som inkludert estimert drikkemengde altså mistet rundt 4,5 kilo med væske.