Mikkelsen får ny WRC 2-mulighet mens Craig Breens erstatter settes på prøve
Rally Estland blir en svært viktig VM-runde på flere måter, og startfeltet blir som vanlig beinhardt.
RALLY: Mens fellesferien pågår for fullt skal den estiske VM-runden i rally kjøres 20.-23. juli. Den populære runden i Baltikum har lenge vært et populært testløp til Finland, før de kom inn som reserveløp i en covid-preget 2020-terminliste. Siden har de fått bli på kalenderen.
Det er også blitt et attraktivt løp å kjøre, og blant annet i WRC 2-kategorien blir det neppe noen enkle poengfangster i toppen å sikre seg.
Norsk-svenske Oliver Solberg har stått på sitt at han skal score WRC 2-poeng i de hardeste løpene for å gjøre seg en medalje verdig, som forøvrig er en strategi der et godt resultat attpåtil fratar konkurrentene dine for poeng. Samtidig er da konkurransen om en 25-poenger alltid høyere.
Fortsatt uklart program
Solberg får besøk av teamkamerat Gus Greensmith og sin tidligere teamkamerat Emil Lindholm, der sistnevnte nå har fått plass i Hyundais stall innenfor WRC 2-satsingen. Men med norske øyne er det gledelig å se at Andreas Mikkelsen får atter en sjanse i WRC 2-sirkuset, selv om det fortsatt ikke er spikret om han får fullført sesongen. Som vanlig har han forøvrig med seg kartleser Torstein Eriksen
– Estland blir kjempekult! Men hva som skjer etter Estland vet jeg foreløpig ikke, skriver Mikkelsen i en tekstmelding til Parc Fermé, og bekrefter også samtidig at han ikke blir å finne på startlista til EM-runden i Sverige om 1,5 uke.
I tillegg er det verdt å nevne to andre utøvere man ikke skal avskrive i WRC 2-kategorien. Sami Pajari har vist svært lovende takter, også han Toksport-fører i likhet med Solberg, Greensmith og Mikkelsen. Samtidig er hjemmehåpet Egon Kaur en som alltid har kjørt fort i den estiske VM-runden og en man absolutt må regne med i dette løpet.
Suninen tilbake i toppklassen
I toppklassen er det som vanlig små endringer, men denne gangen av litt større betydning. Først og fremst er det klart at Sebastien Ogier ikke stiller, ettersom han har et deltidsprogram. Men franskmannen har likevel vunnet tre av fem VM-runder han har kjørt i år, og den eneste i feltet som har vunnet mer enn én runde i år. Han har også tredjeplassen totalt og er en reell medaljekandidat selv om han bare kjører utvalgte løp.
En annen vesentlig forandring er at Hyundai stiller med en ny tredjefører, nemlig finske Teemu Suninen. Dani Sordo er som kjent en av deres faste deltidsførere, mens det er viden kjent at deres andre deltidsfører denne sesongen, Craig Breen, mistet livet i den tragiske testulykken før Rally Kroatia tidligere i år.
Hyundai brukte noe tid på å komme til en løsning på hvordan Breens sete skulle fylle etter at de tragiske omstendighetene fikk lagt seg og den sportslige hverdagen etterhvert kom tilbake. I stallen hadde de fra før Teemu Suninen, som både har bra med VM-erfaring fra tidligere i tillegg til at han har vært involvert i Hyundais WRC 2-program denne sesongen. Finnen ble derfor en naturlig arvtager til Breens sete, og får nå sjansen for første gang i en Rally1-bil med hybridmotor.
Saken du akkurat har lest er åpen også for de som ikke abonnerer. Ønsker du å lese alle sakene hos oss, eller om så bare støtte den videre driften av Norges ledende nettavis om norsk og internasjonal bilsport? Sjekk ut våre ulike abonnementstilbud!