Mercedes viste styrke da hovedrivalen falt av lasset
Første dobbeltseier til Mercedes for året, første løp i 2017 uten en Ferrari på pallen, og to rosa pantere nesten i klinsj mot slutten av løpet.
Foto: Wolfgang Wilhelm/Mercedes AMG F1
Slik kan en kort oppsummere Canadas Grand Prix, løpet som stort sett hvert år byr opp til dans, spenning og dramatikk.
– Jeg må si at Canada fremdeles leverer, uttalte kommentator Atle Gulbrandsen etter at Lewis Hamilton kjørte over mållinja i ensom majestet etter 70 runder.
En Hamilton uten utfordrere høres ut som oppskriften på et kjedelig løp, men om man ser bort ifra at seiersduellen aldri var truet, så hadde Canada og Circuit Gilles Villeneuve også noe å by på tross en viss forhåndsskepsis om hvorvidt aerodynamikken på de nye bilene ville sørget for nok av forbikjøringer.
LES OGSÅ: Hamilton tangerte Senna – rørt til tårer etter gest fra familien
Men vi skal ikke lenger tilbake enn til første runde hvor dramatikken virkelig oppstod. TV-bildene viste først en Carlos Sainz jr. som seilet baklengs inn som et prosjektil inn i sving 3 og dro med seg en helt uforskyldt Felipe Massa.
Senere viste reprisene at Sainz var i klinsj med Romain Grosjean, som var hele bakteppet for Safety Car-situasjonen som ble utløst før en runde i det hele tatt var kjørt.
Foto: Wolfgang Wilhelm/Mercedes AMG F1
Frontvingen ødela for Vettel
I mellomtiden hadde Sebastian Vettel mistet en del av frontvingen sin etter at Max Verstappen veide rundt tyskeren på yttersvingen etter en knallstart, og nederlenderen kjørte seg raskt opp til 2. plassen bak Hamilton. Vettel måtte senere inn å bytte frontvinge, og tapte naturlig nok mye tid på dette veldig tidlig i løpet. Tyskeren kjørte seg etterhvert opp til en sterk 4. plass og viste med dette tempoet hvorfor han leder VM sammenlagt, nå riktignok bare 12 poeng foran Lewis Hamilton.
Men med Kimi Räikkönen ute av pallkampen måtte de røde italienerne konstatere at det ikke ble noen pallplass denne gangen, for første gang i år, mens en sterk dobbeltseier til Mercedes - også for første gang i år - sendte sølvpila opp til teten sammenlagt i konstruktørmesterskapet, åtte poeng foran Ferrari.
Force India-tumulter
Den konstruktøren som dog skapte mest spenning og dramatikk, må sies å være Force India-førerne Sergio Perez og Esteban Ocon. Mexicaneren Perez har den siste tiden virkelig vist seg som en tøffing, og denne gangen så det nærmest ut til å gå utover lagkamerat Ocon, som kanskje er det største gjennombruddet i år ut ifra forventningene.
– Dette er ikke rettferdig, folkens. Han kan ikke holde på slik. Ikke noe fair kjøring i det hele tatt, sa en svært oppgitt franskmann på teamradioen, etter de beintøffe duellene mot sin landsmann.
Ocon måtte dermed ta til takke med 6. plassen, tre tideler bak Perez.
Riktignok er det også verdt å nevne at Lance Stroll på hjemmebane tok 9. plassen og dermed tok karrierens to første poeng etter seks smultringer, hvorav fire brutte løp, tidligere i år.