Mercedes innfri, Ferrari imponerer og McLaren sliter
Man skal ikke dømme etter et førsteinntrykk, men indikasjonen er i det minste interessante.
Det meste var noe enkelt å forutse, riktig nok, selv om alle teamene har startet på scratch i utviklingen av bilene etter det nye reglementet.
Ikke overraskende har vi Mercedes på topp når vi summerer opp de raskeste rundetidene. Mer overraskende er det kanskje at det er Valtteri Bottas, og ikke Lewis Hamilton, som satte den raskeste rundetiden i Barcelona.
– Etter den første uken, holder jeg Mercedes og Lewis Hamilton som favoritter i år også. Jeg tror dog Bottas at kan utfordre Hamilton i noen løp. Jeg syns han kjører bra, sier kommentator og motorekspert Atle Gulbrandsen til Parc Fermé.
LES OGSÅ: Yngstemann i F1-feltet får tyn etter flere avkjøringer
LES OGSÅ: Få en smakebit på F1-bilene i aksjon under årets først test
Det nye reglementet skulle gjøre bilene raskere, og rundetidene underbygger uten tvil dette. Bottas' raskeste tid så langt er 1:19.705, mens fjorårets pole-tid på kvalifiseringen i Spanias Grand Prix ble satt på 1:22.000 av Hamilton.
Saken fortsetter under bildet...
Ser vi bort ifra Mercedes, så er det Ferrari som har kommet best ut av den første testen for sesongen, etter tidene å dømme. Sebastien Vettel er bare 247 tusendeler bak Bottas, hvor Vettel satte sin tid med soft-dekk, mens Bottas sin tid faktisk er satt på ultra-soft.
Så har vi dog ingen dokumentasjon på hvor hardt det er kjørt, bensinmengder og liknende, slik at sammenlikningsgrunnlaget fremdeles må tas med en klype salt.
Men det er ingen tvil om at Ferrari viser lovende tegn, med Red Bull hakk i hel.
– Ferrari har imponert. De virker veldig solide. Red Bull tror jeg også henger bra med, og de vil komme med store oppgraderinger før Australias Grand Prix tror jeg, sier Gulbrandsen.
LES OGSÅ: Siste hånden på verket av årets lanseringer i Formel 1
Foto: Pål Henning Berg
Racingfører Dennis Olsen, som lenge var Norges håp om en plass i F1-sirkuset, har også fulgt årets første testuke nøye. Han har også gjort seg opp noen tanker etter at den foreløpige fasiten er lagt.
– Det er et stort pluss at det går fortere. Fremdeles kjipt at lyden virker uendret, men tidene er raskere og det virker vanskeligere for førerne å kjøre disse bilene, sier Olsen til Parc Fermé.
– Når de kommer inn med blåmerker etter at de har kjørt, så sier det seg selv at det er mye krefter her, sier han.
At farten er raskere, betyr ikke nødvendigvis automatisk tettere racing, tror Gulbrandsen.
– Bilene går tre-fire sekunder fortere enn i fjor, men utfordringene er at det nye reglementet kan gjøre forbikjøringer vanskeligere. Jeg håper det ikke blir slik, sier Gulbrandsen.
På speed-trap-målingen kan vi dog konstatere at det er underdogene Sauber og Haas som har fått dreisen på toppfarten, med henholdsvis 332,3 og 331,2 km/t målt før inngangen til første sving.
McLaren derimot, som nok en gang sliter voldsomt med å få Honda-motoren til å fungere, klarte til sammenlikning bare 314,8 km/t på sitt raskeste, og Toro Rosso imponerer heller ikke med sine 317,6. Men det er McLaren som Gulbrandsen bekymrer seg mest over, for de ligger også langt bak team som Sauber, Haas og Renault - der sistnevnte ser ut til å ha fått opp farten noe mer enn i fjor.
– McLaren sliter stort. Helt utrolig at de ikke har fått det til ennå. Virker ikke lovende i det hele tatt, er Gulbrandsens foreløpige dom, før han til slutt konstaterer på generelt grunnlag:
– Husk at det bare er test. Det viser ikke alltid det riktige bildet. Test er test. Løp er noe helt annet.