Mener han kunne kjempet om seier foruten storstilt trøbbel
Dekkdrama, intercomtrøbbel og til slutt bare framhjulstrekk på vogna. Vanskelig helg endte med den sure fjerdeplassen for Eyvind Brynildsen.
Men 30-åringen fra Østfold skulle gjerne vært alt dette foruten i forbindelse med Akropolis Rally denne helgen. For da kunne han hevdet seg vesentlig bedre og selv hadde han håpet at det kunne endt med en totalseier i sitt andre EM-løp.
I mål var han drøye 2,5 minutt bak vinneren, Bruno Magalhaes fra Portugal.
– Vi var bare en punktering fra å stå på toppen av pallen. Vi tok igjen halvparten av forspranget, men har kjørt halve dagen med tohjulstrekk, sier Eyvind Brynildsen i en kort kommentar til Parc Fermé.
Tapte 2,5 minutt
Diffproblemet skal vi komme tilbake til, men utfordringene i løpet begynte allerede på SS4. Fram til da hadde han posisjonert seg inn til en god andreplass sammenlagt, kun overgått av russeren Alexey Lukyanuk i suveren ledelse.
Men Brynildsen og, for anledningen, kartleser Veronica Engan måtte stoppe å bytte hjul etter punktering og tapte over 2,5 minutt på dette på den fjerde etappen. At Lukyanuk selv fikk problemer og til slutt måtte bryte, kunne dette åpnet opp en vei mot seier for nordmannen.
– Planen var å kjøre ryddig på etappen da det er så mye steiner her. Dessverre fikk vi en punktering og vi måtte stoppe å bytte på et vanskelig sted, sa nordmannen etter etappen.
Det skulle utarte seg allerede på neste etappe med intercom-trøbbel der ekvipasjen febrilsk prøvde flere kreative metoder for å løse utfordringen, men det ga et nytt tidstap på et halvminutt.
– De første kilometerne prøvde vi med telefonen, men vi mistet dekningen, så Veronica måtte vise notene med fingrene. Vi er ikke langt unna de andre gutta, men veiene er så tøffe at jeg aldri har sett noe liknende før, sier Brynildsen.
Én etappeseier
Videre bommet han på dekkvalget og mistet mye av festet, før han avsluttet dagen med en etappeseier og to tredjeplasser.
Med fire etapper på søndag ble det en rolig utvikling på løpet, men i tillegg til at forspranget ble for stort til å klatre noe, så skulle diffproblemer vise seg å være årsaken til at han selv ikke følte at han klarte å henge med helt i toppen.
– Her er det bare framhjulstrekk. Problemene kom allerede på den første etappen i dag, men vi byttet ikke diffen på service, og nå er den helt ferdig, sa Brynildsen etter den 12. etappen.