Meeke tar kartleseren sin i forsvar etter avkjøringen på Korsika

Feilen fra Paul Nagle kostet duoen flere viktige VM-poeng, men Kris Meeke bærer ikke det grann nag.

Publisert

At avkjøringstatistikken til Kris Meeke er av den noe intense sorten de siste årene, er det levnet liten tvil om. Men etter at historien bak avkjøringen i Korsika kom fram, så forstod man raskt at det ikke var Meeke sin feil denne gangen.

Kris Meeke fra Rally Korsika sist helg. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

At avkjøringstatistikken til Kris Meeke er av den noe intense sorten de siste årene, er det levnet liten tvil om. Men etter at historien bak avkjøringen i Korsika kom fram, så forstod man raskt at det ikke var Meeke sin feil denne gangen.

I stedet var det en heller sjelden kartleserblunder signert Paul Nagle som var bakgrunnen for avkjøringen, noe som også kom fram tydelig av TV-bildene.

Leste to grader feil

Paul Nagle, Kris Meekes kartleser. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

I en lengre svingkombinasjon mot venstre, som gikk fra en femmer-gradert sving til treer-graderte svingere, så leste Nagle en femmer-sving to ganger.

For dem som kan de tradisjonelle notegraderingene så er både femmere og seksere å regne som en fullfartsvinger, i motsetning til en sving gradert med tallet tre.

Men - Kris Meeke er nå ute og tar kartleseren sin i forsvar for det som skjedde.

– Slikt har aldri skjedd oss før, men sånn er rally. Vi er et team og han har vært med meg mange ganger når jeg har gjort feil. Vi tar begge støyten og går videre, sier Kris Meeke, ifølge WRC.com.

Slik forklarer Nagle hva som skjedde da det hele gikk galt fra kartleserens side.

– Det var en kombinasjon av tre venstresvinger, én med femte gir, og deretter tredje og tredje. Jeg ble forvirret et lite øyeblikk, og vi dro av veien i en feil sving. Det er min feil, men vi vinner og taper sammen. Det er sånn det her, sier Nagle.

Hyllet kartleseren etter 5,5 mil lang etappe

Dette skjedde på den siste etappen lørdag, og det var ikke verre skader enn at de kunne restarte til søndagens to siste fartsprøver.

Og søndagen åpnet med en mer enn fem mil lang etappe, hvilket ville kunne by på store utfordringer for en kartleser som var relativt langt nede etter lørdagen, og det faktum at Rally Korsika kanskje er det mest krevende løpet å lese noter på for en kartleser.

Meeke var tydelig med å backe opp Nagle etter den lange etappen søndag morgen.

– Dette er nok mest sannsynlig de beste 55 kilometerne med notelesing som jeg noen gang har hørt, sa Meeke i TV-intervjuet etter målgang.

Powered by Labrador CMS