– Med Mercedes ute kan dette bety døden for DTM
Etter 30 år med storsatsing på hjemmebane, forlater den tyske bilfabrikanten kanskje det beste standardbilmesterskapet i verden.
I fjor smalt bomba da Audi annonserte at de trekker seg fra VM i langdistanseracing, som blant annet innebærer det legendariske 24-timersløpet på Le Mans.
I DTM, det tyske standardbilmesterskapet, kom det mandag en liknende nyhet. Mercedes trekker seg ut av serien etter 2018-sesongen. Årsaken er at den tyske bilgiganten, i likhet med Audi, ønsker en ny arena for å utvikle seg innen el-segmentet.
LES OGSÅ: Formel E vokser stadig – kan det bli aktuelt i Norge?
Formel E er mer interessant
– Vi ser en elektrifisering av gatebiler verden over, og Formel E legger til rette en svært interessant plattform for fabrikkene for å få denne teknologien fram til et nytt publikum. Og det gjør de gjennom en helt ny type racing som skiller seg ut fra alle andre serier, kan Mercedes’ sportssjef Toto Wolff, mest kjent som F1-sjefen, fortelle ifølge Autosport.
Mercedes gjør dermed sitt inntog i Formel E-serien fra og med 2019/2020-sesongen, ettersom denne serien kjøres gjennom via en høst/vår-periode.
Det betyr dermed at Mercedes forlater en tysk racingtradisjon som har røtter nærmere 30 år tilbake. I 1988 debuterte Mercedes i det som den gang ble kalt for «Deutsche Tourenwagen Meisterschaft», der Stuttgart-merket sikret sin første tittel i 1992.
Etter en rekke konflikter i serien på slutten av 90-tallet, ble mesterskapet relansert under navnet Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, og Mercedes har vært et svært sentralt og viktig merke i denne serien helt siden den gang.
LES OGSÅ: Derfor må Mattias Ekström stå over VM-runden i Höljes
Skulle samarbeidet med Japan
Men Viasats F1-kommentator, motorsportekspert og selv racingfører Atle Gulbrandsen, som også kjenner DTM-serien godt, frykter at dette kan være starten på slutten for DTM, all den tid Gulbrandsen selv har vært en ubestridt tilhenger av at fabrikkene følger utviklingen i bilindustrien også gjennom motorsporten.
– Det kan fort bety døden for DTM. Slik det gikk på 90-tallet. DTM har heller ikke klart å få til et 100 prosent likt reglement med SuperGT i Japan, men nå tror jeg det er for sent. Mesterskap med et helt eget reglement er sårbare, i motsetning til TCR, GT3 og så videre, sier Gulbrandsen til Parc Fermé, som har full forståelse for hvorfor Mercedes vil bytte beite.
– DTM er dyrt. Formel E er fortsatt ganske billig, politisk korrekt og veldig relevant for fremtidens biler. I tillegg har Mercedes fortsatt «customer racing» med GT3 og GT4. Og det tjener de penger på.
GUlbrandsen mener serien kunne vært mer tjent med eksempelvis å samarbeide med reglementet til nevnte japanske Super GT.
– Planen var at DTM og SuperGT skulle ha samme reglement slik at man kunne kjøre med Honda, Toyota/Lexus og Nissan i DTM, og Audi, BMW og Mercedes i Japan. Men de ble ikke helt enige, sier Gulbrandsen.
Vil avslutte med stil
Mercedes-sjef Toto Wolff er klar på at han ønsker å avslutte DTM-kapittelet med stil.
– Årene vi har vært med i DTM vil alltid være et svært viktig kapittel i motorsporthistorien til Mervedes. Det er tøft for oss å forlate serien, og vi vil gjøre det vi kan de siste sesongene å vinne så mange DTM-titler som mulig før vi reiser. Det skylder vi både supporterne våre og oss selv, sier Wolff.
Gulbrandsen mener også at Formel 1 bør registrere at varsellampene blinker enkelte steder hva gjelder den teknologiske utviklingen i bilindustrien og hvorvidt dette er relevant i de ulike seriene.
– Spørsmålet er jo hva som skjer med Mercedes i F1. Det har vært rykter om at de skal trekke seg, men jeg tror ikke det. Men de som styrer F1 må også ha tinga rett i munn fremover. Formel E blir nemlig mer og mer attraktivt for bilfabrikkene, sier Gulbrandsen videre.
Forøvrig er det verdt å nevne at det er fjorårets verdensmester i rallycross, Mattias Ekström, som i skrivende stund leder mesterskapet i år så langt.