McLaren-sjansen ga Hedda en enorm oppvekker
Hun vil ikke snakke ned sitt forrige team, men Hedda Hosås legger ikke skjul på at det å kjøre for McLaren fikk henne til åpne øynene på flere områder.
TERRENGRALLY: Sist helg ble nemlig Extreme E-sesongen avsluttet på en svært dramatisk måte, der det til slutt endte med nok en gullmedalje til Rosberg XE og førerne Johan Kristoffersson og Mikaela Åhlin-Kottulinsky.
En kamikaze-finale hvor over halvparten av bilene ble stående, og der hovedkonkurrentene fra Acciona Sainz-teamet med Mattias Ekström og Laia Sanz måtte se gullet glippet da bilen kollapset.
Men bilen som aller først måtte bryte av McLaren, med den amerikanske bilsportstjerna Tanner Foust bak rattet. Hvor norske Hedda Hosås hadde den kvinnelige rollen i bilen. Foust bremset altfor sent mens Hosås stod klar til å fullføre finalen til det som ville vært en sikker pallplass, men amerikaneren feilberegnet bremselengden og dundret rett inn X44-bilen med Frasier McConnell bak spakene.
Sjonglerte på førerkabalene
Med det var løpet kjørt, men likevel var totalopplevelsen enorm for 22-åringen fra Voss.
– Dette var en sjanse jeg bare måtte ta. Det er stort i seg sjøl, så jeg måtte bare si ja, sier Hosås til Parc Fermé.
Hun erstattet Emma Gilmour som skadet seg på Sardinia tidligere i høst, mens Extreme Es faste kvinnereserve Tamara Molinaro hoppet inn i setet til Hosås ved siden av Andreas Bakkerud i JBXE. McLaren ble rådført av hennes manager Ian Davies til å teste henne ut, slik at kortene ble stokket om med tanke på reserveplassen til Molinaro. Og denne sjansen ville Hosås på ingen måte vært foruten.
– Jeg syns jeg så bra ut i Papaya-farger, flirer hun stolt.
Hevdet seg godt
Sportslig sett gikk det også mye bedre enn tidligere, hvor Hosås absolutt var på jevnt god fart med de etablerte, framfor å ligge på halen av kvinneførerne - som statistisk også har vært noen knepp tregere enn de etablerte førerne på herresiden.
Men Hosås holdt unna, og spesielt heatseieren hvor hun holdt unna for Extreme E-mester Mikaela Åhlin-Kottulinsky på ren fart går inn som ett av årets store høydepunkt.
Gullbilletten som det tross alt er å få kjøre for ett av bilsportindustriens sterkeste merkenavn, den utnyttet hun med andre ord maksimalt etter egne forutsetninger.
– Det var noe alle la merke til. Jeg kom inn i et bra team med godt budsjett, og gjorde det like godt som de som leder mesterskapet. Så det er også håp for neste år, men jeg på fortsatt finne ut hva som blir det rikige, sier Hosås.
Hun er altså utenfor kontrakt med JBXE, mens McLaren egentlig har satt stallen sin for neste sesong. Men ifølge henne selv var tilbakemeldingene fra McLaren gode, og uavhengig av hvilket team hun blir plassert i, så er hun trygg på at det blir lønnet kjøring også neste år.
– Det er ikke 100 prosent sikkert enda. Men kanskje 99, sier hun, uten å forklare detaljert hva slags opplegg det blir.
Mer solid apparat
Men McLaren-opplevelsen ga mersmak. Og hun opplevde at dette er team på øverste hylle hva gjelder apprat, budsjett og kompetanse.
– Det har jo vært litt vanskelig i JBXE, som ikke har hatt budsjetter og ikke så gode forberedelser før løpene. Så ting har vært litt halvveis, uten at jeg egentlig vil si noe vondt der. De har flinke folk og alt, men budsjett betyr jo veldig mye. I tillegg til at det har vært litt utskiftninger av folk der, sier hun.
Folk fra hovedkvarteret i Woking i England, med en del personell fra Formel E-teamet, er også inne i Extreme E, og apparatet er blant de største i Extreme E. Det gjorde at Hosås gikk inn med en helt annen trygghet til løpshelgen, selv om det på papiret kunne være vesentlig mer overveldende å kjøre for et så høyt respektert bransjenavn som McLaren, og med den godt anerkjente Tanner Foust som kollega.
– Den største forskjellen som jeg merket, med tanke på budsjettene der har, så er det hvor mange som jobber der, og at de hele tiden jakter de beste. De investerer i førerne sine, de har gode tester og gjør mye sammen, de skifter ut deler før de ryker, og så videre. Så man føler også at bilen henger bedere sammen. I JBXE ble det til at man møtte opp og kjørte og ikke mer enn det, sier hun.
Hopper inn i rallybil
Nå går hun inn i jule- og vinterferie, selv om hun også kjører litt i SxS Nordic-serien i Sverige, først og fremst på grunn av kjøretrening, og at mesterskapets sponsor betaler setet for henne. Neste år skal hun altså etter alle solemerker fortsette i Extreme E, mens hun skal bruke vintertiden på både instruktørjobbing på Dagali og litt ulike oppdrag med blant annet Porsche og andre sponsorer.
Blant annet med en nyinnkjøpt rallybil av typen Subaru. Og hvem vet - plutselig står hun på skogen og skal kjøre sitt første rallyløp.
– Bilen er først og fremst en isbil og en treningsbil, som vi bruker til sponsoreventer. Men vi har snakekt om kanskje å kjøre et vinterløp. Det spørs litt hvordan vinteren bil, men det hadde vært dritkult, sier hun.
– Men rally er ingen retning du ser etter på et mer seriøst plan?
– Nei, det er det ikke. Det er først og fremst dyrt å satse på, men så er jeg godt inne i offroad nå, konstaterer hun.