Mazepin mener han er klar for å kjempe i midtfeltet denne sesongen
Han var den klart svakeste føreren i 2021, men russiske Nikita Mazepin føler seg klar og forberedt på plassere seg vesentlig høyere på resultatlisten i år.
FORMEL 1: Det var for et drøyt år siden at den unge russeren signerte Formel 1-kontrakten med en bombe av en penn, for ikke lenge etter at Haas-avtalen var i boks så kom det drittpakke på drittpakke for Mazepin i sosiale medier.
Mest fokus fikk en video fra Instagram hvor han tok en kvinne på brystene, med reaksjoner av dimensjoner i etterkant, både fra fans og til og med hans eget team. I kjølvannet av dette dukket det også opp flere andre skjermbilder fra samtaler med andre jenter som kan oppfattes som vel upassende, som også fyrte opp under det vi kan si var et nokså mislykket forsøk på godt førsteinntrykk som Formel 1-fører.
De ikke-sportslige kontroversene stilnet etterhvert i takt med at sesongen begynte, og Mazepin ble fortsatt latterliggjort som den desidert svakeste føreren i feltet, hvor han som oftest heller ikke var i stand til å holde følge med sin teamkamerat Mick Schumacher. Riktig nok har de begge hatt sine feil og kostbare uhell denne sesongen, men det er liten tvil om at russeren har fått mest tyn fra fansen denne sesongen.
14. plass ble bestenotering
Som et eksempel har nettstedet «mazesp.in» dokumentert alle situasjonene hvor han snurret ute på banen, først og fremst med tanke på hvor ofte han var borti dette i starten av sesongen med hele fem snurringer under åpningshelgen i Bahrain. Men gjennom sesongen har det blitt færre, og i 10 av 22 løpshelger har det heller ikke blitt snurring en eneste gang, skal sies.
Men kombinasjonen av historikken i etterkant av signeringen og flere kontroversielle situasjoner han var innblandet i gjennom Formel 2-satsingen, og ikke at han har med seg enormt mye penger inn for å få et Formel 1-sete, gjør at han ikke nødvendigvis er den mest populære føreren i feltet.
Likevel, Mazepin har kommet seg gjennom et tøft debutår i Formel 1. Det ble ingen poeng, som ventet for så vidt, der 14. plassen fra Baku ble hans bestenotering på resultatlista. Bare teamkollega Mick Schumacher og reservefører i Alfa Romeo, Robert Kubica, var de eneste som endte opp poengløst, men Mazepin ble riktig nok klassifisert nederst fordi hans beste enkeltresultat var svakest av alle.
– 100 prosent klar
22-åringen skjemmes dog ikke over sin første sesong. I 2022 deles kortene ut på nytt med tanke på det helt nye tekniske regelverket. Mye av årsaken til at Haas har vært historisk svake har også bundet i at de ikke har lagt en eneste krone i utvikling av 2021-bilen. Det har kun vært fokus på å utvikle årets bil, og ettersom Haas har levert bedre før, så er det mange som håper at det amerikanske teamet kan vise gamle kunster igjen.
Ikke minst deres russiske fører. For det skal ikke stå på hans egne evner, ifølge et intervju gjengitt av Autosport.
– Jeg føler meg 100 prosent klar, sier han på spørsmål om han kan kjempe i midtfeltet denne sesongen.
Som å spise en elefant
Riktig nok under forutsetning av at teamet får konstruert en vesentlig mer konkurransedyktig bil. Men han mener erfaringene fra fjorårssesongen var utelukkende verdifulle, og at han hele veien har forsøkt å plassere seg i dueller med andre konkurrenter.
– Jeg føler jeg har den tryggheten jeg trenger. Jeg husker første løpet i Bahrain var skummelt fordi bilene er så lange og brede. Men nå har jeg funnet meg til rette, så å få kjørt en mer balansert og forutsigbar bil vil gjøre det enklere og mer morsomt, sier 22-åringen.
For 2021 har vært litt av en sesong å fordøye, tilnærmet bokstavelig talt ifølge hans egen metafor. Han beskriver læringskurven på denne måten:
– Som å spise en elefant bit for bit. Formel 1 er for meg veldig likt. Totalt sett har sesongen vært positiv. Vi har tatt store steg framover med tryggheten og forståelsen min siden der vi startet. Jeg hadde noen veldig gode løp tidlig på året, deretter noen vanskelige og igjen både noen gode og dårlige løp, oppsummerer han.