Max uttelling for Hamilton før Formel 1 tar sommerferie

Lederen av førermesterskapet vant søndagens Ungarns Grand Prix etter en fryktløs løvejakt.

Publisert

Det er ennå noen uker til startskuddet går for høstjakten i skog og mark, men på Hungaroring-banen utenfor hovedstaden Budapest sørget Lewis Hamilton i Mercedes for å sette både standard og stemning. Det skulle bli en svært nervepirrende duell om seieren, med briten på jakt etter den nederlandske løven Max Verstappen i Red Bull, som startet løpet i pole position etter lørdagens kvalifisering.

(Foto: Wolfgang Wilhelm)

Det er ennå noen uker til startskuddet går for høstjakten i skog og mark, men på Hungaroring-banen utenfor hovedstaden Budapest sørget Lewis Hamilton i Mercedes for å sette både standard og stemning. Det skulle bli en svært nervepirrende duell om seieren, med briten på jakt etter den nederlandske løven Max Verstappen i Red Bull, som startet løpet i pole position etter lørdagens kvalifisering.

Hamilton startet på plassen bak. 21-åringen tok også teten fra start søndag, men Hamilton hev seg med, og de to duellantene endte opp med å følge hverandre som skygger nærmest hele løpet. Helt på tampen falt avgjørelsen, og Hamilton kunne juble for en vel gjennomført jakt. 

Tangerer Schumacher

Seieren i årets utgave av Ungarns Grand Prix var Hamiltons 81. totalt i Formel 1. Han tangerer samtidig Michael Schumachers syv seire på Hungaroring. Dette var hans åttende seier denne sesongen, av 12 kjørte løp. Ennå gjenstår det ni. Briten styrker dermed sitt kandidatur for en sjette verdensmestertittel for førere. Han leder nå mesterskapet med 250 poeng. Det er henholdsvis 62 og 69 poeng ned til lagkamerat Valtteri Bottas og nettopp Max Verstappen.  

– Sliten. Som er sånn det skal være. Men jeg føler meg takknemlig for dagen, og for laget, som tror på meg og som fortsetter å pushe grenser. Som tar en sjanse på meg. Vi har vært sammen i syv år nå, og dette blir aldri gammelt. Det føles alltid nytt, og det gjelder denne seieren også. Hadde det ikke vært for denne gjengen og alle tilbake på fabrikken så hadde ikke dette vært mulig. Så jeg er bare takknemlig for å være en del av dette.

(Foto: LAT Images / Mercedes AMG F1)

Og i et løp som dette, å være i stand til å pushe på en sånn måte, det skal jeg fortelle deg, det var på grensen hele veien, sa en ydmyk og fornøyd Hamilton i intervjuet direkte etter målgang om det tøffe og utmattende løpet. 

Bremseproblemer

Om problemene med bilen, duellen med Max, og opphentingen svarte Hamilton det følgende:  

– Vi har hatt problemer med bremsene hele helgen, og jeg var bekymret. Vi gjorde noen justeringer, men ingenting skjedde eller løste seg. Så naturlig nok ble det da med inn i løpet også. Jeg rørte faktisk ikke bremsene i halve runder. Selvfølgelig måtte jeg bremse på de store stoppene, men jeg prøvde å spare så mye som mulig til når en sjanse på forbikjøring ville by seg.

Det var veldig vanskelig å komme forbi. Forsvaret (til Verstappen) var bra, og bilen deres gikk raskt på de rette strekene. Jeg visste ikke om jeg kunne tette avstanden på nitten sekunder (etter andre dekkskift), for når dekkene svikter som de gjorde så løper det så mange tanker rundt. Men laget ba meg holde hodet kaldt. Det gjorde jeg, fortsatte å pushe, og avstanden ble bare mindre og mindre. Men rundene kjentes ut som kvalifiseringsrunder. Og hvis Niki (Lauda, journ.anm.) hadde vært her tror jeg han ville tatt av seg hatten han også. 

Hamilton fulgte ledende Verstappen innenfor få sekunders avstand i hele første halvdel av løpet og var mindre enn sekundet bak ved flere anledninger. Men etter 35 av 70 kjørte runder skiftet intensiteten seg opp flere gir. Begge førere gjennomførte sitt første dekkskift, men Hamilton var ute på banen igjen først og satte opp et tempo som ledet til at den reelle avstanden mellom briten og fortsatt ledende Verstappen ble redusert til et drøyt sekund over de neste minuttene. 

Overraskende dekkstrategi ble nøkkelen

På runde 39 kom det første forsøket på forbikjøring fra Hamilton. I sving nummer fire prøvde briten å gå på utsiden av Verstappen, men ble tvunget ut på grusen ved siden av banen. Hamilton tapte ikke nevneverdig med sekunder, og selv ikke trafikk foran Verstappen hjalp han med å øke forspranget ned til briten ytterligere. Luken forble på et knapt sekund.    

Noe overraskende var det derfor, men dog tilsynelatende nødvendig, at Hamilton før inngangen til løpets siste fase gikk inn til et nytt dekkskift. Manøveren skulle vise seg å bli avgjørende. Plutselig hadde Verstappen en luke ned til Hamilton på om lag tjue sekunder, med om lag tjue runder til mål. 

Likevel var det Mercedes som skulle vise seg å sette Red Bull i sjakk matt. Med Hamiltons tempo på sine første runder etter dekkskiftet sitt viste det seg raskt at Red Bull ikke kunne svare på manøveren med å hente inn sin egen fører, uten å miste ledelsen i løpet. Hamilton hadde redusert differansen med flere sekunder allerede og plassert seg godt innenfor den nødvendige tidsmarginen nederlenderen ville trengt for å komme ut foran Hamilton og ivareta ledelsen. 

Nye mot gamle dekk ble rått parti. Allerede fem runder før målgang hadde Hamilton bedrevet en fryktløs jakt og hentet inn de tjue sekundene han måtte ta igjen. Han la seg umiddelbart innenfor sekundet bak ledende Verstappen. Ut på oppløpssiden foran runde nummer 67 av 70 var Verstappen sjanseløs. I første sving var forbikjøringen et faktum, og Hamilton overtok ledelsen i løpet.

Verstappen resignerte

Sebastian Vettel og Max Verstappen tok de gjenværende pallplassene i løpet. (Foto: Dan Mullan/Getty Images)

Verstappen resignerte nærmest umiddelbart etter å ha blitt passert, imens Hamilton fortsatte å reise ifra nederlenderen nærmest umiddelbart. På utslitte dekk ble det et sårt etterlengtet dekkskift i et forsøk på å sette løpets raskeste runde helt på tampen. Det maktet han, og dermed ble det et ekstra poeng til 21-åringen i fører-mesterskapet. Men en mager trøst for Verstappen og Red Bull etter et strålende utgangspunkt, og en strålende kvalifisering lørdag. 21-åringens aller første pole position i karrieren, etter 92 kjørte Grand Prix-løp og siden Formel 1-debuten i sesongåpningen i 2015 i Australia.  

Rundt samme tid i løpet, noen runder før målgang, slapp Charles Leclerc i Ferrari lagkamerat Sebastian Vettel forbi seg, og dermed endte tyskeren opp med tredjeplassen til slutt. 

Etter å ha overtatt ledelsen kontrollerte en rutinert og erfaren Hamilton inn seieren, og var som følge av dekkskiftet til Verstappen 18 sekunder foran ved målpassering. De to Ferrari-førerne kom i mål drøye minuttet bak. Alle andre førere ble tatt igjen med en runde eller flere.  

Resultatliste for Ungarns Grand Prix: 

Vinner: Lewis Hamilton (Mercedes) – 1:35:03.796 – 25 poeng
2) Max Verstappen (Red Bull) + 17.796s – 19 poeng   
3) Sebastian Vettel (Ferrari) + 61.433s – 15 poeng 
4) Charles Leclerc (Ferrari) + 65.250s – 12 poeng 
5) Carlos Sainz (McLaren) + 1 runde – 10 poeng 
6) Pierre Gasly (Toro Rosso) + 1 runde – 8 poeng 
7) Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) + 1 runde – 6 poeng 
8) Valtteri Bottas (Mercedes) + 1 runde – 4 poeng 
9) Lando Norris (McLaren) + 1 runde – 2 poeng 
10) Alexander Albon (Toro Rosso) + 1 runde – 1 poeng 

Utenfor poengplass: 

11) Sergio Perez (Racing Point) + 1 runde 
12) Nico Hülkenberg (Renault) + 1 runde 
13) Kevin Magnussen (Haas) + 1 runde 
14) Daniel Ricciardo (Renault) + 1 runde 
15) Daniil Kvyat (Toro Rosso) + 2 runder 
16) George Russell (Williams) + 2 runder  
17) Lance Stroll (Racing Point) + 2 runder 
18) Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) + 2 runder 
19) Robert Kubica (Williams) + 3 runder 
DNF: Romain Grosjean (Haas) 

Nå tar Formel 1-sirkuset sommerferie fram til høsten. Andre del og innspurten av årets sesong fortsetter om fire uker, søndag 1. september. Da er det duket for Belgias Grand Prix. 

Powered by Labrador CMS