Mattias tror ikke elbilene «redder verden» – likevel vil han satse på helelektrisk bilsport
Han drømte om å være med på en elektrisk utvikling i rallycross. I stedet ble det tilbake til baneracingen for Mattias Ekström.
Sist uke ble han lansert som en av de første førerne i den nyopprettede ETCR-serien, som i praksis er elektriske standardbiler og som blir den første fullelektriske serien på bane med biler med tak - om man ser bort ifra tjuvstarten med Trophee Andros denne vinteren.
Mattias Ekström kommer som kjent fra baneracingen, med to titler i DTM og som mangeårig fabrikkfører for Audi etablerte han seg som et sterkt internasjonalt anerkjent navn. Gode rallyprestasjoner og VM-tittelen i rallycross i 2016 dyrket ham som det ultimate multitalentet bak rattet - men nå er det altså tilbake til baneracingen igjen for Ekström.
Fortsatt stor tro på rallycross som elbilgren
Med elektrisk drivlinje. Selv om Ekström gjerne skulle sett at det var en annen bilsportgren han kunne satse elektrisk i.
– I mine øyne er rallycross fortsatt den desidert beste grenen å utvikle elektrisk teknologi i. Men jeg skal være forsiktig med å si hva jeg mener om utviklingen som har skjedd i rallycrossen nå, sier Ekström til Parc Fermé, tydelig frustrert over at han ikke fikk med seg Audi videre - sammen med andre fabrikanter igjen - til å utvikle elbilreglementet til det som skulle vært inntoget denne sesongen.
Da Cupra meldte sin satsing på elektrisk racing, med utgangspunkt i de forhjulsdrevne TCR-bilene, så har Ekström ikke vært vond å be siden. Nå er han lansert som én av to førere i debutsesongen til ETCR, som skjer med fire supportløp for WTCR, samt andre enkeltopptredener på ulike arrangementer.
680 hestekrefter og 1000 newtonmeter
– Forskjellen fra TCR er jo at dette er bakhjulstrekk, og det er 680 hestekrefter og 1000 newtonmeter. Rallycrossbilene går fortsatt raskere rett fram, og det blir spennende å se hvor fort disse bilene kommer til å gå, sier Falun-mannen.
Han forstår at det er skepsis blant fansen, og han maner til både utøvere, sponsorer og promotere av elektrisk bilsport å være tålmodige. Et skifte blant fansen tror han må til, for han har respekt for fansen som ikke vil være med på elektrisk bilsport.
– Regelverket i ETCR er veldig bra, og bilene kommer til å bli mer like, og forholdsvis billige, Men det var nok en stund før folk aksepterer dette, og det tar tid å bygge opp en fanbase. Ett sted må man begynne, og verden kommer til å bestå like mye av bensin- og dieselbiler som elbiler. Jeg tror ikke elbilene vil løse problemene vi har, men det blir en ekstra drivlinje sammen med alt annet. Så får vi se hvor dyktige Eurosport er til å promotere denne serien, sier DTM-mesteren fra 2004 og 2007.
Håper på videre Bakkerud-avtale
Men intet intervju med Ekström uten å snakke om Andreas Bakkerud, med tanke på at nordmannen har vært under EKS’ vinger siden 2018, først som fabrikkfører og deretter som kundefører- og team etter at EKS la ned sin egen satsing.
Andreas Bakkerud har ikke besvart Parc Fermés henvendelser de siste ukene for å sjekke ståa om årets sesong. Ekström kan på sin side bekrefte at de foreløpig ikke har landet noen avtale. Men svensken håper Bakkerud vil revansjere tapet av VM-gullet i fjor.
– Jeg er fortsatt en av hans aller største fan, og jeg har sagt at jeg vil hjelpe ham til å vinne VM. Det hadde vært kult om han ville prøve en gang til. Jeg vil hjelpe så mye jeg kan, men dessverre har jeg ikke noe fabrikkteam nå hvor jeg bare kan peke på de beste førerne, sier han.
– Men har dere en nær avtale på gang for i år på samme måte som i fjor?
– I bilsporten har jeg aldri lært meg at det er noe som heter «nære noe». Enten så har man en avtale, eller så har man ikke en avtale. Akkurat nå er det ingen avtale som er signert. Men det er interesse og dialog, og jeg håper RX Cartel fortsetter. De har vært svært dyktige i måten de markedsfører på, og det har vært kult å følge dem. Jeg er imponert. De tenker annerledes, og de har vært veldig underholdende, bedyrer Ekström.