Oliver Solberg i flotte vinterforhold under Rally Sverige, hvor han har stålkontroll på WRC 2-klassen.

Matchball Oliver i WRC 2 – duket for følelsesladd seiersduell i toppklassen

Det lukter norske ingredienser i tetkampen i WRC 2-klassen. Blant toppførerne skal man heller ikke se bortifra at det blir en emosjonell avslutning på den svenske VM-runden.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Lørdag fortsatte ballet under vinterløpet i Umeå i Nord-Sverige, for andre året på rad i de disse traktene etter at Värmland mistet sin posisjon grunnet mangel på snøsikkerhet.

Med norske øyne har det vært en mildt sagt interessant WRC 2-dag med en jagende Ole Christian Veiby i full mundur mot en bunnsolid Oliver Solberg som kontrollerer hele feltet.

Veiby hadde en god start på dagen før service med seier på to av tre etapper, men etterpå slet han med å finne den flyten - samtidig som han ikke fikk til å ta vare på dekkene slik han ønsker.

I en klasse for seg

Tidstapet etter service har dermed vært på 20 sekunder, etter at han klatret to plasser og tok inn syv sekunder på Oliver Solberg på de tre første etappene.

– Det har vært bedre enn gårsdagen. Jeg har prøvd å ta vare på dekkene, men på slutten var de altfor godt brukte. Selv om vi tapte mye på den forrige etappen så har vi vært en av de raskeste i dag og sikret et par gode etappeseiere. Så vi har kost oss mer i dag enn i går, sa Veiby etter målgang på lørdagens siste etappe.

For Oliver Solberg er ledelsen blitt av et trygge slaget. Han har holdt seg midt i veien, uten problemer, men likevel vunnet fem av åtte etapper. Det er over 50 sekunder ned til Veiby, og det er disse to som har holdt seg uten problemer. Den unge finnen Sami Pajari kunne utfordret dem, men hadde en snurring på dagens første etappe og har ellers ikke vært rask nok til å spise seg inn på Veiby.

– Det er ikke noe lett løp. Det er sikkert. konkurransen er så høy og nivået av perfeksjon på være perfekt. Men det har vært ingen feil og ingen tilbud. Det er det viktigste. Og god dekksparing har vært nøkkelen, oppsummerer Solberg etter SS15.

Duket for emosjonell avslutning

I toppklassen med Rally1-biler er også kampen om totalseieren i løpet. Der har det vært et bikkjeslagsmål mellom Ott Tänak og Craig Breen. Tänak har tatt kraftig inn på Breen gjennom dagen, og tok etterhvert over ledelsen - og et spontant oppløst Pirelli-dekk på tampen av SS14 hindret ham fra en ytterligere sterkere ledelse.

Ott Tänak tok sin første seier i Rally-VM mens han kjørte for M-Sport i 2017. Skal han nesten seks år senere gjenta bedriften igjen, i sitt andre løp i comebacket for det britiske privatteamet?

Nå skiller det 8,6 sekunder i favør estlenderen før søndagens tre etapper som totalt strekker seg litt over 60 kilometer. Denne tetstriden er dog av det noe uvanlige slaget. M-Sport har ikke vært i en seiersduell siden Sebastien Loeb vant Monte-Carlo for to år siden, og Ott Tänak var tilbake igjen hos M-Sport etter at han forlot Hyundai en åpenbar mistrivsel - til tross for at han var deres beste fører totalt sett i fjor.

For Hyundai er det noe ekstraordinært over at det Breen fører an denne helgen. 32-åringen hadde en katastrofal sesong i fjor med flere avkjøringer og flere brutte løp i en rolle som klar førstefører for M-Sport. Breen har heller ikke lagt skjul på at 2022 var ett av hans aller tyngste perioder i rallysporten noen sinne, dog med et klart unntak i 2012 hvor han havnet i en stygg ulykke hvor kartleseren Gareth Roberts mistet livet.

Uansett, 2022 endte med at de skilte lag ett år før kontrakten, og da så Hyundai muligheten til å hente tilbake iren for et deltidsprogram som deres tredjefører. Breen har heller aldri vunnet et løp før, selv om han har fem andreplasser på CVen - uten at disse endte opp med noen enorm sekund til syvende og sist. Men han er åpenbart en fører med følelsene ute på kroppen, noe han viste allerede første etappen fredag med en knallsterk etappeseier hvor han nærmest var på gråten etter å ha kjent på en fart og flyt han har savnet i lang, lang tid.

Ønsker du å lese alle sakene hos oss, eller om så bare støtte den videre driften av Norges ledende nettavis om norsk og internasjonal bilsport? Sjekk ut våre ulike abonnementstilbud!

Årsabonnement

699,-

Under 2 kroner dagen!

Bestill her!

Ukesabonnement

25,-

Det billigste enkeltkjøpet!

Bestill her!

Månedsabonnement

99,-

Under 3,50 kroner dagen!

Bestill her!

Halvårsabonnement

499,-

Under tre kroner dagen!

Bestill her!

Powered by Labrador CMS