Marius lekte klatremus igjen etter mislykket kvalifisering i Tyskland
Misforståelse med teamet i kvalifiseringen gjorde arbeidsoppgavene enda vanskeligere for Marius Nakken i Porsche Supercup.
Likevel beviste han igjen at han kunne klatre i feltet på en bane han kjenner godt i forbindelse med helgens runde på Hockenheim. På samme måte som på Red Bull Ring i Østerrike tidligere denne måneden, hvor en heller svak kvalifisering sendte ham lengre bak i feltet enn hva han føler han har fart til.
Samme skjedde så på Hockenheim, men hele kvalikfadesen kunne vært unngått ettersom ustabilt regnvær satte taktikeriet på prøve.
Marius Nakken var tydelig på at han ønsket nye slicks til å sette en bedre kvaliktid enn på det fuktige underlaget, men fikk aldri bekreftelsen fra teamet om at han kunne bytte dekkene i god nok tid.
– Banen tørket opp helt på slutten, så man kunne kjøre på slicks de siste minuttene. Jeg sa flere ganger på radio at jeg ville ha slicks, men teamet sviktet da de ikke stod klare. Så jeg rakk kun én utrunde men passerte målstreken to sekunder for sent til å få en runde til, sier Nakken, som understreker at teamet har stor takhøyde og at han ikke er redd for å si ifra hva han mener om ting.
Sunnmøringen måtte derfor starte helt nede på 22. startspor, hele 7,5 sekund bak pole-tiden til Nick Yelloly, mens feltets andre nordmann, Roar Lindland, startet fra 18. startspor og var som vanlig beste fører i ProAm-klassen.
Men da startskuddet i løpet gikk, så gjorde Nakken det som var planen. Å plukke så mange plasseringer som det gikk an, på banen han etterhvert er blitt godt kjent på etter en rekke tester og flere løp i den tyske Carrera-cupen.
Det endte til slutt med en 16. plass og seks plasser i «pluss», noe han ser seg svært godt fornøyd med.
– Jeg hadde bra fart i løpet og klatret mange plasser. Alt skjedde på forbikjøring, og jeg tror jeg kunne klart tre til om det hadde vært et par runder til, sier Nakken.
For Roar Lindland var utviklingen motsatt, der han i stedet tapte tre plasseringer. Det ble med 21. plass av 31 biler, men når det er sagt så ble det nok en seier i ProAm-klassen, den egne klassen for såkalte «gentlemen-førere».