Marcus venter på spennende GT3-tilbud: – Men det kan også være for tidlig for meg
12 testrunder har tent GT3-gnisten i Marcus Påverud, men han slår seg til ro om han må vente en stund før han tar det endelige steget opp.
(OSLO): Det var før jul at han fikk 12 testrunder i en Mercedes AMG GT3, og etter to sesonger med GT4-bil kan det synes å virke fristende for Marcus Påverud å ta et steg videre dersom tilbud og budsjett står i stil med hverandre.
Påverud innrømmer at det frister.
Gode tilbakemeldiniger
– Det gjør jo det. Tilbakemeldingene fra ingeniøren under testen var at jeg var på høyde med fabrikkførerne på de tekniske partiene, men at jeg mangler litt på raske svinger og det å tørre og utnytte downforcen. Der lå jeg litt bak, men på 12 runder så blir det vanskelig å utfordre grensene, så det handler bare om mengden kjøring, sier Påverud til Parc Fermé.
– Så det kan være for tidlig å gå opp et hakk?
– Det kan jo det. Selv om jeg får muligheten, så kan det også være for tidlig. Og det vil være synd, for da taper jeg alt jeg har bygd meg opp, spesielt i fjor. Jeg har fått et bra navn føler jeg, for det kommer mange tilbud fra mange ulike team. Så nå venter jeg bare på prislappen, så får vi se, sier Påverud videre.
Super Trofeo eller tysk GT4
Han har to andre alternativer og er trygg på at han får til et spennende 2020-år. Den ene muligheten er å fortsette i GT4, da kanskje i Tyskland da det er andre markedsmessige forutsetninger for å få til et godt opplegg der, eller å kjøre Lamborghini Super Trofeo, som han har stiftet bekjentskap med på langdistanseløp sammen med Leipert Motorsport.
– Super Trofeo er jo en slags mellomtim mellom GT4 og GT3. Den har bra fart rett fram, men ikke helt samme downforce som GT3. Så den bilen kjenner jeg. Dessuten kan jeg få en plass i juniorteamet, selv om man må ha med penger det første året, og gjør man det bra der kan man få muligheten til å vinne en shootout. Da er premien ett år gratis GT3-kjøring, sier 19-åringen fra Tranby utenfor Drammen.
Dog er det ingen nedtur om det blir en tredje sesong i GT4. Som sagt kan den tyske serien, der Mads Siljehaug ble meste ri fjor, være et alternativ til en europeiske serien hvor Påverud vant ProAm-klassen sammen med bronse-føreren Luci Trefz.
– Det er mange tyske sponsorer som vil vise seg fram i den tyske serien, så med tanke på TV-dekning og oppmerksomheten så er det veldig attraktivt for dem. TV-tiden er også veldig bra der, og jeg har også veldig god dialog med Mads mellom løpene, sier Marcus.