Maktdemonstrasjon fra Mercedes i en lite innholdsrik sesongfinale
Valtteri Bottas fikk æren av å avslutte sesongen på toppen av seierspallen. I konstruktørmesterskapet sikret Renault særdeles viktige premiepenger på tampen av året.
For hva var egentlig spenningen å følge med på i det siste løpet? Valtteri Bottas måtte vinne samtidig som Sebastian Vettel måtte bli nummer ni eller dårligere for at han skulle snyte Vettel for sølvmedaljen. Ellers var VM-tittelen delt ut for to runder tilbake, og da var på mange måter de største spenningsmomentene slukket.
Resultater Abu Dhabis Grand Prix
1) Valtteri Bottas / Mercedes / 1:34:14,062
2) Lewis Hamilton / Mercedes / +3,899
3) Sebastian Vettel / Ferrari / +19,330
4) Kimi Räikkönen / Ferrari / +45,386
5) Max Verstappen / Red Bull / +46,269
6) Nico Hülkenberg / Renault / +1:25,713
7) Sergio Perez / Force India / +1:32,062
8) Esteban Ocon / Force India / +1:38,911
9) Fernando Alonso / McLaren / + 1 runde
10) Felipe Massa / Williams / + 1 runde
11) Romain Grosjean / Haas / + 1 runde
12) Stoffel Vandoorne / McLaren / + 1 runde
13) Kevin Magnussen / Haas / + 1 runde
14) Pascal Wehrlein / Sauber / + 1 runde
15) Brendon Hartley / Toro Rosso / + 1 runde
16) Pierre Gasly / Toro Rosso / + 1 runde
17) Marcus Ericsson / Sauber / + 1 runde
18) Lance Stroll / Williams / + 1 runde
DNF) Carlos Sainz / Renault / Forstilling
DNF) Daniel Ricciardo / Red Bull / Hydraulikk
Likevel kan vi ha Brasils Grand Prix fra i fjor i bakhodet. For da Felipe Nasr sikret Sauber viktige VM-poeng i konstruktør-mesterskapet, så sendte dette Manor-teamet vekk fra mulighetene til å tilegne seg premiepenger - som viste seg å bli være- eller ikke være for Manor.
LES OGSÅ: Bottas tok verdensmesteren i årets siste kvalifisering
Viktig plassering for Renault
Selv om det er mer penger å snakke om mellom sjette-, syvende- og åttendeplassen i konstruktørmesterskapet, så stod altså denne kampen mellom Toro Rosso (53), Renault (49) og Haas (47). Renault har levert den sterkeste høsten, mens Toro Rosso har hatt en elendig høst som følge av mye motorproblemer og omrokkeringer i førerstallen.
Med Nico Hülkenberg på sjetteplass i mål, og begge Toro Rosso- og Haas-førerne utenfor poeng, så knep Renault sjetteplassen i teamsammendraget som vil gi cirka 6,5 millioner dollar ekstra i teamkassa.
Hülkenberg fikk riktig nok en fem-sekunders straff for ikke å ha gitt plasseringen tilbake til Sergio Perez etter å ha kuttet over sving åtte på den første runden, en straff han tok ved neste pit-stop, men til syvende og sist spilte ikke dette noen rolle for tyskerens plassering i løpet.
Hamilton: – Jeg ga alt
Tilbake til toppen så var altså Valtteri Bottas i en klasse for seg, riktig nok med Lewis Hamilton bak seg, men verdensmesteren satte aldri noe ordenltig støt mot sin teamkompis i seierskampen.
– Jeg kunne ikke vært mer glad for å ende sesongen enn på denne måten. Jeg ble nummer tre sammenlagt i år, og forhåpentligvis er jeg høyere opp neste år, sa en glad, men klassisk sindig, Valtteri Bottas på seierspodet.
Hamilton på sin side hevder at han aldri hadde sjans til å ta Bottas.
– Han var fantastisk i dag. Et bra løp av ham. Jeg ga alt i hver eneste runde, men det er vanskelig å kjøre forbi her, sa Hamilton.
LES OGSÅ: Kontrakten på vent – men Kubica er klar for ny Williams-test
Hadde familien til stede
Bottas fikk høre det at han ikke er verdens beste på å vise følelser, med tanke på at han hadde sin nærmeste familie tilstede som kunne være vitne til hans tredje seier for året og karrieren forøvrig.
– Vi finner viser kanskje ikke følelser, men det betyr ikke at vi ikke har det. Om jeg ikke viser det så godt, så er jeg veldig glad for at de er her, la Bottas til.
# | Navn | Team | Tid | Pit | Grid | P |
1) | Valtteri Bottas | Mercedes | 01:34:14,062 | US/S | 1 | 25 |
2) | Lewis Hamilton | +3,899 | US/S | 3 | 18 | |
3) | Sebastian Vettel | Ferrari | +3,900 | US/S | 2 | 15 |
4) | Kimi Räikkönen | +3,901 | US/S | 4 | 12 | |
5) | Max Verstappen | Red Bull | +3,902 | US/S | 7 | 10 |
6) | Mnavn navnesen | Team | +3,903 | US/S | 5 | 8 |
7) | Mnavn navnesen | Team | +3,904 | US/S | 6 | 6 |
8) | Mnavn navnesen | Team | +3,905 | US/S | 8 | 4 |
9) | Mnavn navnesen | Team | +3,906 | US/S | 9 | 2 |
10) | Mnavn navnesen | Team | +3,907 | US/S | 10 | 1 |
11) | Mnavn navnesen | Team | +3,908 | US/S | 11 | |
12) | Mnavn navnesen | Team | +3,909 | US/S | 12 | |
13) | Mnavn navnesen | Team | + 1 runde | US/S | 13 | |
14) | Mnavn navnesen | Team | + 1 runde | US/S | 14 | |
15) | Mnavn navnesen | Team | + 1 runde | US/S | 15 | |
16) | Mnavn navnesen | Team | + 1 runde | US/S | 16 | |
17) | Mnavn navnesen | Team | + 1 runde | US/S | 17 | |
DNF) | Mnavn navnesen | Team | Forstilling | US/S | 18 | |
DNF) | Mnavn navnesen | Team | Hydraulikk | US/S | 19 |
[td_block_ad_box spot_id="custom_ad_2"]