Mads til topps – Norge nesten til topps
Nasjonskonkurransen i Mexico endte opp med blandede følelser for de norske kandidatene.
RALLY: Denne helgen skulle arrangørene av den tidligere VM-runden Rally Mexico viste FIA og rettighetshaverne at de fortjener fornyet tillit i det gode selskap ved å gjennomføre Rally of Nations Guanajuato. Sentrum av løpet foregikk altså der VM-runden har pleid å gå sin gang, men foruten et ordinært rallyløp ble det altså lagt opp til en egen konkurranse for ulike nasjoner og regioner.
Norge ble invitert med Mads Østberg og Eyvind Brynildsen som kandidater. Østberg fikk kjøre i R5-klassen mens Brynildsen måtte nøye seg med en Mitsubishi Lander Evo X. Sistnevnte mente det kom til å bli en kamp bare å komme til mål da han oppfattet bilen som i begrenset teknisk stand, og 33-åringen skulle dessverre få rett.
Det så lenge bra ut der Brynildsen var beste Gruppe N-bil, men da motoren rett og slett ikke ville starte på vei ut fra service, så var det sluttkjørt i det meksikanske eventyret for NM-lederen sammen med kartleser Roger Eilertsen.
Dermed måtte Norge sette sin lit til Mads Østberg. Kampen om nasjonsseieren ble dog svekket ved brutt løp så tidlig, der arrangøren har en egen individuell poengutregning slik at nasjoner med mindre motorsterke biler også kunne hevde seg.
Østberg på sin side kjørte dog nærmest prikkfritt i en lånt Skoda Fabia R5 for anledningen, og den franske WRC-føreren Adrien Fourmaux var hans nærmeste konkurrent med en Ford Fiesta Rally2. Fourmaux var dog over to minutter bak Østberg, før nordmannen dro på seg en tidsstraff på et minutt for å ha kjørt for tidlig inn på SS9.
Men Østberg svarte og tok nye etappeseire og økte forspranget igjen. Og det trengte han, for på den siste etappen tapte han i underkant av to minutter på en punktering, og tidsdifferansen i mål endte opp med intet mindre enn 5,6 sekunder i favør Østberg.
Norge endte på andreplass i nasjonskampen, hvor det var Europa som vant med to Rally5-førere. Sebastian Barbu fra Romania måtte bryte på SS15 i sin Renault Clio, mens tyske Nikolaus Schelle ble nummer 13 sammenlagt og nest beste tohjulsdrevne rallybil.