Mads i sensasjonell ledelse - klar for å kjempe om totalseieren

– Vi får forhåpentligvis en ny fordel av startposisjon, og jeg er veldig komfortabel med tempoet vi har inne.

Publisert

Det sier Mads Østberg til Parc Fermé, mens han tar seg en kort snakkepause innimellom videoanalyse før lørdagens kjøring - som forøvrig starter fredag kveld norsk tid.

Mads Østberg er i storform i Australia og leder løpet etter første dag. (Foto: Citroën Racing/@World)

Det sier Mads Østberg til Parc Fermé, mens han tar seg en kort snakkepause innimellom videoanalyse før lørdagens kjøring - som forøvrig starter fredag kveld norsk tid.

Mens det nok en gang skar seg for Andreas Mikkelsen, så har Østberg forsvart de norske fargene og like gjerne tatt ledelsen i Rally Australia etter første dag. Dermed fortsetter han suksessbølgen som Citroën har surfet på siden den sensasjonelle seieren til Sebastien Loeb i den forrige VM-runden i Spania.

Fordel av startposisjon

Østberg leder foran lagkamerat Craig Breen, slik at det franske teamet har fått full uttelling av første dag «down under». Han tok over ledelsen ved å vinne SS3 og har siden holdt godt på tetposisjonen, selv om det kun er 6,8 sekunder ned til Breen.

– Jeg føler jo at jeg har kjørt bra hele tiden i det siste, for å være helt ærlig. Så har det kun vært uting som vi ikke kan kontrollere som har gjort at vi ikke har lykkes bedre. Nå funker ting ganske bra, så det er selvfølgelig veldig gøy, sier Østberg videre.

– Tenker du allerede nå at totalseieren kan være innenfor rekkevidde?

– Ja, absolutt. Vi har jo lyst til det, og vi vil ikke gi oss uten kamp. Jeg har kontroll på mitt tempo og føler jeg kan kjøre som jeg gjør ganske lenge, men hva andre gjør kan jeg ikke kontrollere. Hvis det holder seg tørt så har jeg ny fordel av startposisjonen i morgen, sier Citroën-føreren, som ikke la skjul på at han har hatt fordelen av å starte sent fredag.

Tittelkjemperne Ott Tänak, Sebastien Ogier og Thierry Neuville har slitt med ulempen av å starte tidlig og er nede på henholdsvis 5.-, 7.- og 11. plass. Ogier fikk også teamordre-hjelp fra sine lagkamerater Elfyn Evans og Teemu Suninen, ettersom M-Sport ikke har prioritert å kjempe om fabrikkmesterkkapet.

Forstår Mikkelsens konsenstrasjonssvikt

Andreas Mikkelsen krasjet som kjent ut allerede på SS3, og gjorde marerittsesongen sin komplett. Østberg har sett hendelsen, og har ikke gjort seg opp noen sterke meninger rundt det som skjedde - men han har forståelse for at traktoren spilte en sentral rolle i at landsmannen dro av.

(Foto: Citroën Racing/@World)

– Jeg tror nok ikke at han hadde krasjet om ikke traktoren var der. Når det er sagt, så var det en veldig lur sving som kom etterpå. Flere, inkludert meg, hadde tilbud der. Hadde det vært en mer «normal» sving, så hadde han nok rukket å komme inn i rytmen igjen. Men som rallyfører blir man veldig lett satt ut av slike ting, og det er ikke uvanlig at ikke hele hjernen er med rett etter et slikt øyeblikk, sier Østberg om krasjen til Mikkelsen.

Han har selv kjørt av på grunn av forstyrrende elementer og kan lett identifisere seg i det  Mikkelsen opplevde.

– Jada, jeg har gjort liknende saker sjøl. Blant annet i Sverige for et par år siden. Da stod det en fyr og veiva midt i veien, og i svingen etterpå så dro jeg av. Jeg ble helt satt ut, sier 31-åringen.

Powered by Labrador CMS