Mads (22) leverer varene - får badet i flere spennende oppdrag

Mads Siljehaug sanker pallplasser som stand-in-sjåfør, og ellers bader han i tilbud som gjør profflivet mer eller mindre komplett.

Publisert

Mange kjenner historien til Mads Siljehaug, Lillehammer-gutten som vant Reiter Young Stars-konkurransen i fjor og fikk med det helt år gratis i langdistanseutgaven av den prestisjefylte Blancpian-seieren som premie.

Mads Siljehaug. (Foto: Reiter Engineering)

Mange kjenner historien til Mads Siljehaug, Lillehammer-gutten som vant Reiter Young Stars-konkurransen i fjor og fikk med det helt år gratis i langdistanseutgaven av den prestisjefylte Blancpian-seieren som premie.

Siljehaug leverer varene, og vel så det. Ikke bare på banen, men også utenfor banen. Reiter er åpenbart så fornøyde med Siljehaug at de velger å benytte hans ressurser til langt mer enn bare å kjøre en eldre Lamborghini i langdistanseserien.

– Jeg trives utrolig godt og liker meg bare mer og mer her, sier Siljehaug til Parc Fermé, som flyttet til Tyskland for å leve bilsportdrømmen fullt ut.

Kjørte inn pallplass

Sist helg ble kan «kastet inn» i den europeiske GT4-serien, hvor også Marcus Påverud satser for fullt. Siljehaug skulle kjøre en bil han er godt kjent med, en KTM XBOW GT4, og svarte med å bidra til å levere en tredje- og fjerdeplass på Hungaroring.

Sånn sett berget han den norske æren ettersom helgen ble et mareritt og fikk et svakere sportslig utfall totalt sett for Påverud enn hva han har opplevd tidligere i år. I tillegg ble det seier på Slovakiaring for Siljehaug da han var stand-in i den sentral-europeiske GT4-serien.

– Fokuset og målet er selvfølgelig det samme som å kjøre et vanlig løp, men så er jeg der for å gjøre en jobb, og det er å få «kunden» til å prestere bedre og binde sterkere relasjoner med teamet, sier opplendingen.

Pallplassen og innsatsen forøvrig blir selvfølgelig godt mottatt i Reiter-leieren. Derfor venter det mange spennende arbeidsoppgaver, hvor belønningen for innsatsen blir rett og slett enda mer bilkjøring. Mye av dette består av coaching og testing og mye diverse utenom selve konkurranseaspektet på egenhånd.

Ingeniør og coach

– Nå som jeg har stått på og jobbet som ingeniør og coach for forskjellige kunder og serier, så har jeg nå fått tilliten til å stille som utleid sjåfør for Reiter, sier Siljehaug.

I hans primære sportslige satsing i Blancpain gjenstår ett løp. Circuit de Barcelona-Catalunya siste helgen i september. Alt blant de 20-25 beste er å regne som godkjent og vel så det for teamet som kjører den eldste bilen i feltet.

– Jeg håper selvfølgelig vi kan avslutte sterkt. Dette blir også det siste løpet med Gallardoen ettersom homologeringen på bilen går ut på dato, forteller han.

Powered by Labrador CMS