M-Sports nye Fiesta R5 skal få økonomien opp å gå igjen
2019 blir et år hvor den britiske rallyfabrikken må starte litt på scratch.
Selv om han ikke legger skylden direkte på Sebastien Ogier, så legger ikke M-Sports kommersielle sjef, tidligere teamsjef Malcolm Wilson, skjul på at de siste års VM-titler har kostet.
– Det er ingen hemmelighet at jeg trenger å få bedriften opp å gå igjen for å ha et grunnlag for framtiden. Det er urimelig å si at Ogier har skjøvet på M-Sports finansielle utsikter, men det har nok ikke hjulpet, sier Wilson til Autosport.
Få salg av WRC-biler
Det er også noe av grunnen til at han overlater sjefsstolen til Rich Millener, mens Wilson nå holder seg i kulissene for å jobbe mer mot det kommersielle.
Salget av WRC-biler har stupt siden overgangen til den nyeste spesifikasjonen. Kun to WRC-biler er solgt, en av dem til Mads Østberg som ble videresolgt til Estland i fjor høst, mens salget av R5-biler har flatet ut.
For det er nettopp salg av rallybiler som har vært M-Sports primære inntektskilde.
– Det største aspektet er at vi ikke har solgt noen særlig WRC-biler. Historisk sett selger vi mellom 8 og 14 biler hvert år, og jeg trodde vi kunne fortsette den, sier Wilson.
Ryktene har gått lenge på at M-Sport må kaste seg på R5-utviklingen. Både Skoda, Volkswagen, Hyundai og Citroën har aller lansert nokså konkurransedyktige R5-biler i mellomtiden. Spesielt de to førstnevnte anses å være ledende på dagens R5-marked - selv om det var M-Sport som satte igang denne bølgen helt tilbake i 2013.
Går for vinnerbil fra første meter
Nå over fem år gått siden de konstruerte en bil fra bunn av, og i mellomtiden har Fiesta fått et nytt chassis. Wilson avslørte allerede i desember at de har nye R5-planer, og dette kan også ha utsatt salg av dagens modeller.
– Kombinert med at vi ikke har solgt noe særlig WRC-biler og nedgangen i R5-salg da alle vet vi kommer med ny bil i år, så har det truffet oss hardt, sier Wilson, som også legger til at de legger ned mye innsats for å få til en konkurransedyktig R5-bil.
– Homologerigsprosessen i FIA tar lang tid, og vi legger ned mye mer tekniske ressurser enn noen sinne til denne nye bilen. Jeg vil at denne bilen skal følge vår trend om å være en vinnerbil med en gang den trillet ut fra garasjen. Men vi ville se an konkurransen først og se hva Volkswagen ville få til, men denne nye bilen vil bety svært mye for selskapet, sier den britiske rallylegenden.