M-Sport utforsker muligheten for å lage elbil av R5-Fiesta
Rally blir kanskje sett på som den siste bilsporten til å innføre elbiler. Det vil Malcolm Wilson til livs.
Som rallyfabrikk er M-Sport en av de ledende på verdensbasis hva gjelder salg av kundebiler, og nå skal det Ford-baserte teamet i England se på muligheten for å ta rallysporten ett steg videre.
Mens både formelbilracing, baneracing og ikke minst rallycross går stadig i en mer elektrisk retning, mye som følge av press og interesse fra fabrikkene, så har rally enn så lenge vært et lite aktuelt format å utforske dette på.
LES OGSÅ: Nå er det klart – elbilene blir hovedklassen i VM om to år
– Vi ser alltid etter nye måter å utfordre oss selv på. Og dette er det neste steget i sportens teknologi, sier M-Sport-sjef Malcolm Wilson til Autosport.
Dog er han svært hemmelighetsfull på detaljene rundt hvordan bilen utvikles, og vil ikke si noe særlig mer enn hvilken bil den skal baseres på.
– Jeg kommer ikke til å gi deg noen tekniske detaljer. Jeg kan ikke fordi vi jobber med andre bedrifter som deler samme visjon, så vi har signert under en taushetsplikt.
– Men vi kan si så mye at vi er med på det, og hvis vi kan fortsette og utvikle dette, så håper jeg vi får til en bil i år. Det blir bli noe basert på et R5-skall, men det vil ikke bli den ferdige bilen, sier Wilson.
Han er tydelig på at han ikke har noen tanker om elektrisitet i forbindelse med WRC.
– Jeg er interessert i å starte produksjonen av en bil som kan være en vinnerbil i éndagsløp til en konkurransedyktig bil. Det er definitivt et marked for en firehjulsdreven bil som dette og jeg er trygg på at teknologien er der, sier han.
LES OGSÅ: Snart settes det tekniske reglementet for elektrisk Rallycross-VM