Tilnærmet ubegrenset med dekk, pluss økonomisk støtte, gjør at Frank Tore Larsen går inn i 2025-sesongen med sin hittil mest verdifulle enkeltavtale fra en sponsor. Den internasjonale dekkfabrikanten MRF vil nå satse på den hardtarbeidende nordmannen.

Lukrativ dekkavtale i hendene på Frank Tore – med EM-pall i sikte

Frank Tore Larsen føler han endelig har - bokstavelig talt - fått lønn for strevet utenfor Norges grenser.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Når Frank Tore Larsen stiller til start på Sigdalsrally denne helgen, forøvrig hans hjemmeløp attpåtil, så blir det i ny drakt. Nå er bilen ikledd røde farger, og det skyldes at Larsen nå har fått med seg dekkprodusenten MRF på laget.

Frank Tore Larsen tapte NM-gullet helt på målstreken i fjor, men har vunnet sin mest verdifulle sponsoravtale noen sinne. Det sikrer ham også EM-deltakelse, men da forventes det også at han leverer bedre enn noen sinne.

RALLY: Når Frank Tore Larsen stiller til start på Sigdalsrally denne helgen, forøvrig hans hjemmeløp attpåtil, så blir det i ny drakt. Nå er bilen ikledd røde farger, og det skyldes at Larsen nå har fått med seg dekkprodusenten MRF på laget.

Og det er ikke bare for knapper og glansbilder her hjemme i Norge. 34-åringens resultater i Royal Rally Scandinavia gjør at MRF nominerer han til å ta poeng for dem under EM-runden den kommende sommeren, samtidig som avtalen innebærer en god økonomisk ramme ved siden av en dekkbeholdning han ikke har hatt tidligere.

– Det er en konsekvens av resultatene vi har gjort i EM-runden i Sverige. Som jeg pratet med fattern om, at når tilbudet kom på bordet, så er dette noe vi har fortjent med innsatsen vi har lagt ned. Og med det vi har levert i Sverige. Endelig bærer det noen frukter, sier Frank Tore Larsen til Parc Fermé.

Slik ser Frank Tore Larsens Volkswagen Polo GTI R5 ut for denne sesongen etter storavtalen som er landet med MRF.

120 dekk

I motsetning til i VM, hvor det er enhetsdekk der Hankook har tatt over fra Pirelli, så har EM et større antall nominerte dekkprodusenter. Og disse produsentene legger ekstra prestisje i EM ettersom det er et eget mesterskap for dem hvor de nominerer sine egne førere.

Mads Østberg har tidligere kjørt med MRF-skodd- og finansiert rallybil, og i fjor var det latviske stjerneskuddet Martins Sesks en av deres større profiler.

– Dette er svært spennende for vår del. Dette er første gang vi klarer å få til en sånn type stor sponsoravtale, og den fyller en vesentlig andel av budsjettet. Selv om det også ikke er snakk om ubegrenset antall med dekk, så har jeg fått dekket behovet jeg ytret da vi landet avtalen, sier Larsen, og estimererer at forbruket i år kan ligge på rundt 120 dekk.

Med den norske prisen på cirka 3000 kroner per grus- og asfaltdekk og 5500 for vinterdekket vil verdien bare for dekkene bety rundt 400.000 kroner. I tillegg får han også økonomisk støtte, men Larsen vil ikke avsløre konkret hvilken sum avtalen er verdt.

16 dekk nomineres for en enkelt EM-runde. I Norge er det i all hovedsak seks til åtte dekk man kan nominere per løp, pluss ekstra regnværsdekk til asfalt. Med cirka 50 nominerte løpsdekk til NM, pluss EM-settet, så vil Larsen også kunne disponere omtrent det samme antallet med helt nye dekk bare til testing.

– Før har jeg stort sett testet med godt brukte dekk og satt opp bilen etter det. Nå blir forberedelsene enda mer optimale, og jeg får muligheten til å kunne teste enda mer presist, legger han til.

MRF angret seg

Først startet dialogen etter at han skrotet der i 2023, hvor han likevel ble lagt merke til for sin kamp om pallen før det gikk galt. Året etter, altså i fjor, kvitterte han med å bli nummer fire. Men han slo alle MRF-førerne, og den indiske dekkprodusenten hadde ikke glemt nordmannen.

Ifølge Frank Tore ville de egentlig signere han allerede før fjorårets løp, men da hadde han allerede landet en dekkavtale med Pirelli for EM-runden. Nå har altså MRF gått inn i nordmannen i stor skala.

– Det var som han sa: «You fucked all my drivers». Også sa han etterpå at «Vi dreit oss ut som ikke signerte deg før 2024. Det skulle ikke skje igjen». Så vi har holdt dialogen og skulle ta opp tråden for årets sesong. I tillegg er det spennende for en dekkprodusent å satse i et nasjonalt mesterskap som kjører på tre underlag. Det er vi faktisk ganske alene om, sier Larsen, som også fortsetter som før med Lars-Håkon Lundgreen i høyrestolen.

Sikter mot pallplass i EM

Rent internasjonalt strekker avtalen seg kun for ett løp foreløpig. Det utelukkes dog ikke at de kan være med på å støtte opp flere EM-runder, men slik EM-kalenderen ser ut for Frank Tore så vil han ikke gape over for mye etter fjorårets erfaringer.

– I fjor kjørte vi Estland tre uker etter Sverige, og det ble for tight for oss som et lite familieteam. Så det er ikke realistisk. Sverige er det viktigste for min del, og Polen kunne vært det naturlige løpet, men det kommer bare to uker etter Sverige, sier han.

Resultatet i Sverige kan derfor avgjøre en del. Nå er den soleklare målsetningen å komme på pallen. Å drømme om seier er heller ikke ulovlig, men alle forberedelser går nå til å sikte seg inn mot en etterlengtet pallplass.

– Alt skal optimaliseres til EM-runden i Sverige. Og å ha noe annen målsetning vil være for defensivt når man tross alt ble nummer fire i fjor. Men skulle det ramle inn flere store førere, så kan fortsatt en femteplass være en kjempeprestasjon. Men i mitt hode, så er det den pallplassen vi skal ha. Og nå er det en realistisk målsetning, slår han fast.

Powered by Labrador CMS