Lot seg ikke felle av verken egne feil eller klappjakt fra Mercedes
To stykk sølvpiler var i slaktemodus mot en ensom Charles Leclerc i front. Selv kunne han rotet det til for seg selv - før han i stedet kjørte seg inn i alle italieners hjerter.
– For et løp! Jeg har aldri vært så sliten etter et løp før, sukket en lettet Charles Leclerc etter målgang.
Det er noe med å være «i vinden» og «i flytsonen», og etter et krevende første halvår i sin første sesong for Ferrari, så har ketchup-effekten nådd Charles Leclerc tilgangs. På to løp har han nå kvittert ut to pole positions og to seire etter at han tok en ny, overbevisende seier på Monza.
Og den unge monegaskeren vet å være i sentrum av det ekstraordinære. Forrige uke på Spa-Francorchamps tok han seieren til ære for sin gode kompis Anthoine Hubert som tragisk omkom i Formel 2-ulykken dagen før.
Måtte klare seg på egenhånd
Også den seieren ble tatt i bulls-eye-siktet til Lewis Hamilton, hvor han nå på Monza uken etter hadde både Lewis Hamilton og Valtteri Bottas tett jagende på seg i speilet, sjeldent under to sekunder bak - og ofte gjerne innenfor DRS-sona på ett sekund. Dette samtidig med at Sebastian Vettel hadde et elendig løp etter at han snurret i Ascari-sjikanen, kjørte på Lance Stroll og ødela frontvingen - som kulminerte i en drive-through-straff med en innbakt 10-sekunders stopp.
Men Leclerc klarte seg på egenhånd, holdt hodet kaldt og holdt unna for Mercedes-angrepet - og kunne slippe alle følelser og hemninger løs etter at 53 runder var passert foran titusenvis av elleville fans på Ferrari sin hjemmebane Monza.
– Jaaaaaaa, jaaaaaaa, kunne Leclerc rope så alt av mikrofoner og høyttalere nærmest ble sprengt i fillebiter i det han passerte målgang.
I TV-intervjuet senere ba han pent om å svare første spørsmålet på italiensk, rettet mot sitt eget team og tifosi-fansen som de blir kaldt i rødt. Ferrari-førerne har for tradisjon å lære seg flytende italiensk, og Leclerc var intet unntak.
Slapp unna straffer
Videre kunne han forklare kortfattet at han var svært lettet over at han kunne passere målstreken uten annet trøbbel. Ved to anledninger kunne det nemlig gått galt for Leclerc.
Tidlig i løpet bremset hans seg i forsvar mot et Hamilton-angrep, som sendte Hamilton nesten ut på gresset og rundt omveien i andre sjikane, Variante della Roggia etter Curva Grande. Til dette fikk Leclerc et svart-hvitt-flagg, godt sammenliknet med gult kort fra ballsportens verden - et tiltak dommerne nå velger å ta i bruk mer som en advarsel før man gyver løs på straffene.
Litt senere i løpet bremset Leclerc for sent inn i første sjikane, Variante del Rettifilo, og var nødt til å kutte over pølse-kerbsene i utgangen. 21-åringen beholdt ledelsen, til stor frustrasjon fra Hamilton som mente det var farlig kjøring på gang. Dommerne valgte dog ikke å gi Leclerc noen reaksjon til tross for advarselen fra tidligere i løpet.
– Jeg gjorde noen feil, men jeg fikk komme først til slutt. Jeg er glad for det, men må være veldig varsom med disse feilene. Jeg kunne mistet en plass på det, sa Leclerc etter målgang.
Følte seg sjanseløse
Bottas kjørte inn til andreplass etter at det var han som satte opp sluttspurten mot Leclerc. Først var det Hamilton, men da briten gjorde en feil inn mot første sjikane, og måtte gjennom den ekstra sjikanen i avkjøringssonen, så tok teamet i stedet ham inn til pit for å få på friske dekk til å sette løpets raskeste runde og få et ekstra poeng.
Både Bottas og Hamilton erkjente at de ikke hadde mer å gi i dag.
– Strategien vår var god, og vi presset ham og gjorde det beste vi kunne med å følge ham så tett så lenge. Jeg gjorde alt jeg kunne for å ta ham, men han gjorde en bra jobb. Og de (Ferrari) var mye raskere, og mye raskere rett fram enn oss. Men dette var det beste vi klarte, sa Bottas.
Leclerc føyer seg med dette inn i rekken av flere store navn der deres to første seiere kom på rad. Nigel Mansell, Mika Häkkinen og Lewis Hamilton er eksempler på andre utøvere som gjorde det samme som Leclerc har gjort nå.
I tillegg var dette en ekstra stor dag for Ferrari, ettersom de ikke har vunnet på hjemmebane på ni år. Vi må nemlig tilbake til 2010 hvor Fernando Alonso tok Ferrari-seier på Monza.
Ettersom det ikke ble poeng på Sebastian Vettel, rykker også Leclerc opp i sammendraget til en fjerdeplass. Han er nå bare tre poeng bak Max Verstappen på bronseplass.