Loeb støtter Mikkelsens asfaltskepsis – ønsker å kjøre kun grusløp framover
Den nidoble verdensmesteren erkjenner at han ikke lenger er i posisjon til å vinne løp.
For det smalt som en bombe og skapte sensasjonsoverskrifter da Sebastien Loeb høsten 2018 gikk hen og vant Rally Spania i en Citroën, 5,5 år siden forrige seier i det som bare var hans tredje løp i comebackåret.
Plutselig var den franske rallylegenden svært attraktiv på WRC-markedet, og Hyundai så sitt snitt til å skaffe seg Loeb til å plukke verdifulle poeng for teamet - som i fjor også da lyktes med å bli verdensmestere for team.
Men comebacket har ikke lyktes helt for Loeb. Pallplassen i Chile i fjor er hans beste resultat for koreanerne. Siden har han ikke levert slik vi har vært vant til å se Loeb i glansdagene på 2000-tallet. Faktisk var Loeb svakeste Hyundai i fire av seks løp han kjørte i fjor.
Var den store asfaltspesialisten
Avgjørelsen om å kjøre Rally Sweden lå også helt og holdent på Loeb selv, der det først framstod som at teamsjef Andrea Adamo nok en gang hadde gjort en vurdering med jernhånd.
– Andrea skjønte at det var noe, og på søndag kveld spurte han om jeg ønsket å kjøre Sverige. Jeg ble fortalt at jeg kunne gjøre som jeg ville, men jeg måtte bestemme meg raskt grunnet fristen på mandag for å endre føreroppsett. Det tok meg ikke mer enn 20 sekunder å ta en avgjørelse, sier Sebastien Loeb i et intervju med Motorsport News.
Da Sebastien Loeb slo igjennom i rallysporten på tidlig 2000-tall, ble han sett på som en ultimate asfalteksperten. Ingen kunne måle seg med franskmannen på fast underlag, som for lengst var på vei til å ta over denne tronen etter Gilles Panizzi.
Gjennom 2003, året der Petter Solberg ble verdensmester, begynte Loeb etterhvert å vise verdensklasse på grus. Og fram til 2012 var det altså ingen som kunne henge på ham.
Nå ønsker han å avstå å kjøre på asfalt.
– Mulig vi må tenke på å rette programmet mitt mer mot grusløp. Det er åpenbart at jeg ikke er i stand til å skaffe gode nok tider på asfalt med i20, sier Loeb videre.
Tenker kun på fabrikkmesterskapet
Til tyske Motorsport Aktuell åpner han også opp om at han har fått en litt annen posisjon i rallysirkuset enn hva han er vant til fra 2000-tallet. Men han aksepterer også at han er i denne situasjonen.
– Ting går bedre på grus for tiden, men det er virkelig et handikap ikke å få sittet i bilen hele tiden. Visse automatiske ting og reaksjonsmomenter går tapt. Men det eneste som betyr noe er å plukke poeng for teamet og fabrikken, sier Loeb til det tyske magasinet.
Norske Andreas Mikkelsen har hele veien kritisert måten Hyundai-bilen er bygd og satt opp på for asfalt for at han skal føle seg komfortabel i bilen. Kjørestilen har hele tiden vært inspirert av Loeb, og Mikkelsen har vært klar og tydelig på at Loebs utfordringer på asfalt også underbygger det han hele tiden har sagt.
– Jeg er helt sikker på at vi kan få den bedre, også for de andre gutta. Det handler om å kunne kjøre bilen «gjennom rattet» og ikke «med chassiset», på en måte, der man må bruke hele bilen for for å få den til å svinge. Jeg mener det skal skje med rattet. Mer er det egentlig ikke å si, sa Mikkelsen til Parc Fermé på sensommeren i fjor, der han ved en rekke anledninger tidligere også har forklart at kjørestilen handler om å bremse inn i sving - der Hyundaien i stedet understyrer ved en slik kjørestil.