Loeb støtter Mikkelsens asfaltskepsis – ønsker å kjøre kun grusløp framover

Den nidoble verdensmesteren erkjenner at han ikke lenger er i posisjon til å vinne løp.

Publisert

For det smalt som en bombe og skapte sensasjonsoverskrifter da Sebastien Loeb høsten 2018 gikk hen og vant Rally Spania i en Citroën, 5,5 år siden forrige seier i det som bare var hans tredje løp i comebackåret.

Sebastien Loeb. (Foto: Fabien Dufour / Hyundai Motorsport GmbH)

For det smalt som en bombe og skapte sensasjonsoverskrifter da Sebastien Loeb høsten 2018 gikk hen og vant Rally Spania i en Citroën, 5,5 år siden forrige seier i det som bare var hans tredje løp i comebackåret.

Plutselig var den franske rallylegenden svært attraktiv på WRC-markedet, og Hyundai så sitt snitt til å skaffe seg Loeb til å plukke verdifulle poeng for teamet - som i fjor også da lyktes med å bli verdensmestere for team.

Men comebacket har ikke lyktes helt for Loeb. Pallplassen i Chile i fjor er hans beste resultat for koreanerne. Siden har han ikke levert slik vi har vært vant til å se Loeb i glansdagene på 2000-tallet. Faktisk var Loeb svakeste Hyundai i fire av seks løp han kjørte i fjor.

Var den store asfaltspesialisten

Avgjørelsen om å kjøre Rally Sweden lå også helt og holdent på Loeb selv, der det først framstod som at teamsjef Andrea Adamo nok en gang hadde gjort en vurdering med jernhånd.

– Andrea skjønte at det var noe, og på søndag kveld spurte han om jeg ønsket å kjøre Sverige. Jeg ble fortalt at jeg kunne gjøre som jeg ville, men jeg måtte bestemme meg raskt grunnet fristen på mandag for å endre føreroppsett. Det tok meg ikke mer enn 20 sekunder å ta en avgjørelse, sier Sebastien Loeb i et intervju med Motorsport News.

Da Sebastien Loeb slo igjennom i rallysporten på tidlig 2000-tall, ble han sett på som en ultimate asfalteksperten. Ingen kunne måle seg med franskmannen på fast underlag, som for lengst var på vei til å ta over denne tronen etter Gilles Panizzi.

Gjennom 2003, året der Petter Solberg ble verdensmester, begynte Loeb etterhvert å vise verdensklasse på grus. Og fram til 2012 var det altså ingen som kunne henge på ham.

Nå ønsker han å avstå å kjøre på asfalt.

– Mulig vi må tenke på å rette programmet mitt mer mot grusløp. Det er åpenbart at jeg ikke er i stand til å skaffe gode nok tider på asfalt med i20, sier Loeb videre.

Tenker kun på fabrikkmesterskapet

Andreas Mikkelsen, Thierry Neuville og Sebastien Loeb, her fra Rally Monte-Carlo i fjor. Per dags dato er det kun Thierry Neuville som har levert topplasseringer på asfalt for Hyundai. (Foto: Helena El Mokni / Hyundai Motorsport GmbH)

Til tyske Motorsport Aktuell åpner han også opp om at han har fått en litt annen posisjon i rallysirkuset enn hva han er vant til fra 2000-tallet. Men han aksepterer også at han er i denne situasjonen.

– Ting går bedre på grus for tiden, men det er virkelig et handikap ikke å få sittet i bilen hele tiden. Visse automatiske ting og reaksjonsmomenter går tapt. Men det eneste som betyr noe er å plukke poeng for teamet og fabrikken, sier Loeb til det tyske magasinet.

Norske Andreas Mikkelsen har hele veien kritisert måten Hyundai-bilen er bygd og satt opp på for asfalt for at han skal føle seg komfortabel i bilen. Kjørestilen har hele tiden vært inspirert av Loeb, og Mikkelsen har vært klar og tydelig på at Loebs utfordringer på asfalt også underbygger det han hele tiden har sagt.

– Jeg er helt sikker på at vi kan få den bedre, også for de andre gutta. Det handler om å kunne kjøre bilen «gjennom rattet» og ikke «med chassiset», på en måte, der man må bruke hele bilen for for å få den til å svinge. Jeg mener det skal skje med rattet. Mer er det egentlig ikke å si, sa Mikkelsen til Parc Fermé på sensommeren i fjor, der han ved en rekke anledninger tidligere også har forklart at kjørestilen handler om å bremse inn i sving - der Hyundaien i stedet understyrer ved en slik kjørestil.

Powered by Labrador CMS