Loeb-kontrakt skal ikke påvirke Mikkelsens WRC-program
Franskmannen knyttes til Hyundais fabrikkteam i Rally-VM, men Andreas Mikkelsen skal fortsatt sitte trygt for en full sesong.
Onsdag kunne Autosport erfare at Sebastien Loeb skal ha undertegnet en kontrakt med Hyundai Motorsport om deltakelse i Rally-VM.
Selv er Loeb opptatt med forberedelser til Dakar Rally for PSA og Peugeot, som han er under kontrakt for per i dag, men torsdag skal det ifølge avisen annonseres at Loeb senere i 2019 skal melde overgang til Hyundai.
Etter det Parc Fermé forstår er det kun snakk om delvis deltakelse i Rally-VM, basert på at Thierry Neuville og Andreas Mikkelsen har planlagt fullt program, mens Dani Sordo skal fortsette å kjøre utvalgte løp. Sordo er forøvrig bekreftet til Rally Monte Carlo med Mikkelsen og Neuville ettersom Loeb uansett er opptatt med Dakar Rally.
Hva som eventuelt skjer med Hayden Paddon er foreløpig uvisst. I år har New Zealenderen delt bil med Sordo, og hvorvidt en tredjebil skal deles på tre førere, eller om det er kun Loeb og Sordo som deler bil, kommer foreløpig ikke fram.
Ifølge Andreas Mikkelsens manager i EVEN Management, Erik Veiby, har de ikke fått noen signaler på endringer i programmet til nordmannen enn det som har vært kontraktsfestet det siste året. Veiby kjenner ikke til Loeb-linken noe annet enn at Autosport melder at Loeb skal ha signert.
– Andreas har kontrakt med Hyundai for å kjøre full sesong, og det er det vi forholder oss til, sier Veiby til Parc Fermé.
Mikkelsen har hatt en svak sesong i Hyundai med mange utfordringer med bilen og svake resultater med kun én pallplass fra Rally Sverige som sesongbeste. Spekulasjonene har derfor gått på hvorvidt Mikkelsen potensielt kan degraderes til kun utvalgte løp, liknende det som blant annet har skjedd med Paddon den siste sesongen.
Men ifølge Veiby er det ingenting som tilsier at programmet endres for Mikkelsen, og at det er enighet og motivasjon om at Mikkelsen og teamet skal jobbe i samme retning for at bilen skal utvikles slik at den også skal passe Mikkelsen bedre enn hva som har vært tilfelle i 2018.
Med Loeb inn i teamet, hvor franskmannen tidligere selv har uttrykt at han ikke vil kjøre en full sesong - kun enkeltløp - er det grunn til å tro at han og Sordo blir trofaste tredjeførere for det koreanske teamet.
Det spekuleres også i hvorvidt en Hyundai-avtale for Loeb vil gi ham muligheter til å fortsette i rallycross etter at Peugeot trakk sitt fabrikkteam. Parc Fermé har vært i kontakt med teamsjef i GRX, Marcus Grönholm, som drifter to rallycrossbiler som er bygd med WRC-bilen til Hyundai Motorsport fra 2016 som base.
Finnen avkrefter at det ligger en avtale om at Loeb skal kjøre for ham, men han utelukker ikke muligheten for at det i praksis er muligheter for at Loeb får kjøre for ham.
– Per nå er Niclas sikker for oss neste år, og vi er ikke i mål med Timur enda selv om han jobber med sine sponsorer. Generelt er det alltid en ledig plass så lenge en fører har budsjett til å kjøre, men som privatteam har vi ikke noe eget budsjett for å ta inn Sebastien, sier Grönholm i en kort kommentar til Parc Fermé.