Loeb kan bli en av Olsens konkurrenter i DTM denne sesongen
Denne uka har den franske bilsportveteranen testet GT3-bil på Spa-Francorchamps, og det setter fart på spekulasjonene.
RACING: Sebastien Loeb har skapt mang en overskrift i internasjonal bilsport, fortrinnsvis rally, de siste 20 årene. 48-åringen gjorde ikke karrieren sin noe mindre spektakulær da han gikk hen og totalvant sesongåpningen i Rally-VM i Rally Monte-Carlo med de helt nye hybridbilene for denne sesongen.
Utover det består Loebs karriere mest i terrengbiler om dagen der han har kontrakter både i Extreme E og Terrengrally-VM. Men det hindrer ham ikke fra å teste andre biltyper, noe han er blit observert i denne uka.
To til tre løp aktuelle
For den nidoble verdensmesteren i rally testet tirsdag på Spa-Francorchamps sammen med italienske AF Corse, sammen med Red Bulls DTM-duo Nick Cassidy og Felipe Fraga. Det får selvfølgelig spekulasjonsballen til å trille i høy fart, og selv Autosport mener å antyde hvilken retning dette går i.
For newzealandske Cassidy har forpliktelser også i Formel E og Langdistanse-VM, og flere av disse løpene kolliderer med DTM-helgene. Blant annet sesongåpningen på Imola i månedsskiftet april-mai, samt Norisring i juni - i tillegg til runden på nettopp Spa i september.
Skulle Loeb dukke opp i DTM denne sesongen så vil han få beinhard konkurranse fra flere av verdens aller beste GT-førere. Deriblant dem finner vi Dennis Olsen som i år skriver historie ved å være første nordmann til å delta i DTM.
Godt kjent med baneracingen
Bilsportavisen mener det er sannsynlig at Loeb forbereder seg til kjøring for å steppe inn for Cassidy på Imola og Norisring. Spa-runden kan dog bli vanskeligere ettersom Loeb da har forpliktelser med Extreme E i Chile den helgen.
Uansett er han ikke ukjent med bilsport utenfor trange rallyveier. Loeb har gjennom flere år bemerket seg på banebasert bilsport. Etter at han ga seg på heltid i Rally-VM etter 2013-sesongen satset han to år i VM i standardbilracing. Fasiten her ble fire enkeltseire og to bronsemedaljer på to år.
Fra 2016 til 2018 fokuserte han på Rallycross-VM med én seier og ytterligere 16 pallplasser, men det ble aldri noen medalje sammenlagt på disse tre årene sammen med Peugeot.
Så skal vi ikke glemme hans Le Mans-opptreden i 2006, samme år som han sanket ett av sine totalt ni VM-gull i rally. Her kjørte han og teamkompisene inn til en intet mindre enn en kruttsterk andreplass i LMP1, og følgelig totalt i 24-timersløpet.