Loeb frykter for Peugeots RX-framtid etter VW-dominansen

Franskmannen er lei av dominansen fra Petter Solbergs team.

Publisert

For Sebastien Loeb forteller til motorsportnettstedet Autosport at Peugeot nå må gjøre grep etter at det Volkswagen-støttede teamet til Petter Solberg virkelig har dominert rallycrossen i år, både i fører-VM og ikke minst i team-VM.

Sebastien Loeb. (Foto: Simen Næss Hagen)

For Sebastien Loeb forteller til motorsportnettstedet Autosport at Peugeot nå må gjøre grep etter at det Volkswagen-støttede teamet til Petter Solberg virkelig har dominert rallycrossen i år, både i fører-VM og ikke minst i team-VM.

Loeb går så langt i å kalle dominansen for «irriterende»:

Petter Solberg og Sebastien Loeb fra autografskriving fra Hockenheim tidligere i år. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Volkswagens dominanse irriterer så å si alle sammen. De har kommet med en bil som er utviklet for WRC, med et WRC-liknende budsjett, og overført dette til rallycross. De kjører mot private team ikke er på det samme nivået, og det gjør det komplisert for alle sammen, sier Sebastien Loeb til Autosport.

Nå frykter han for framtiden til Peugeot-Hansen, og hinter mer eller mindre for at teamet trenger full fabrikkstøtte fra den franske bilprodusenten.

– Enten må ting gjøres enda mer seriøst nå sammen med, ellers må vi gi oss. Mer eller mindre slik er situasjonen nå, sier franskmannen.

– Ingen stor forskjell

Da vi snakket med Petter Solberg tidligere denne uken, kunne han fortelle at Volkswagen-bilen egentlig ikke har hatt noen spesiell utvikling for rallycrossfronten, og at WRC-suksessen ikke nødvendigvis er direkte adaptiv for rallycrossen.

– Filosofien til Volkswagen er lik FX (Demansion, VW-ingeniør, journ.anm.) som, men rallycross her annerledes. Der har vi fulgt min filosofi. Det har heller ikke vært noen spesielt utvikling med bilen, og den er ikke nødvendigvis noe raskere enn bilen min fra i fjor, sier Petter Solberg om bilen til Parc Fermé.

– Hva legger du i det?

– Bilen er kanskje mindre og mer kompakt og har andre smådetaljer en DS3-en. Men det er samme fjærer, stabstag, vektfordeling og så videre. Resten må man bare «føle seg fram til i ræva», sier Solberg.

Teamsjefen bekymret

Angående Loeb sin bekymring for Peugeot sin framtid, så la heller ikke teamsjef Kenneth Hansen skjul på før den franske VM-runden for et par uker siden at Volkswagen-dominansen har gjort det krevende for dem.

– Hvis vi ser mot vinteren, så vet jeg ikke hvordan framtiden ser ut. Men selvfølgelig, hvis vi skal være her neste år, så må vi gjøre noe gjennom vinteren for å utvikle oss. Det er vanskelig å si eksakt hva, vi har gjort vårt beste denne sesongen, vi har en god bil som fungerer veldig bra, og det har fremdeles ikke vært nok, sa teamsjef Hansen.

Powered by Labrador CMS