Leste noter fra mobilen – slik reagerer de på kartlesertabben i Portugal
Vi hører sjeldent om tabbene, men selv verdens beste kartlesere er ikke maskiner. Denne helgen fikk vi se hvor galt det faktisk kan gå.
RALLY: Det var etter SS6 under fredagens etapper av Rally Portugal at dramaet utspant seg. Scott Martin, kartleser for VM-toer Elfyn Evans, går ut av bilen etter mål etter misforståelser med mannskapet på tidskontrollen - for å bistå og kontrollere at de får bokført riktige tider fra etappene.
Da Martin gikk ut av bilen hadde han tidskortet og noteboka i samme bunke, som han da la fra seg på bordet mens de hjalp TK-mannskapet med å få oversikt. Men - da Martin returnerte til bilen for å reise videre, så ble noteblokka liggende igjen på bordet.
Dette merket ikke ekvipasjen før det var for sent, og resten av dagen måtte gjennomføres med notelesing fra en bitteliten mobilskjerm. Det til stor applaus for Norges fremste kartleser, Torstein Eriksen.
– Det var helt perfekt løst av han. Scott er en rolig og fantastisk fyr. Selv om det er god stemning blant mange førere, så er vi kartlesere enda tettere knyttet. Vi er som en egen liten familie. Scott er en jeg kjenner ut og inn, og jeg får litt vondt i magen når jeg ser det der, sier Eriksen til Parc Fermé.
Scott Martin skal ha en skriveteknikk i vertikal retning, det vil si at noteboka deles inn i to spalter hvor han leser nedover med korte linjer. De aller fleste leser i full horisontal retning.
– Jeg tror det gjorde et lettere for ham å lese når han antakeligvis ikke måtte bla like mye fram og tilbake, men i stedet kunne lese nedover, sier Eriksen, uten å kjenne konkret til alle detaljer da han selv følger løpet hjemme fra.
Fylte ikke ut etappetiden
En som var tett på plass under dramaet var den norske WRC-reporteren Molly Pettit. Hun fikk observere alt kaoset med egne øyne, og kan understreke at det var hektisk. Men at selv også hun ikke tenkte over at noteboka ble liggende igjen, i likhet med alle andre personer som stod i området.
– Det første som skjedde var at Martijn, kartleseren til Neuville, ikke hadde fått nedskrevet etappetiden på tidskortet. Dette er det kun TK-mannskapet som får lov til, og det var en misforståelse hvor det ikke ble gjort. Martijn nektet å reise før han hadde fått tiden på tidskortet, i frykt for å bli disket, sier Pettit til Parc Fermé.
Tiden drøyde såpass, det vil si over tre minutter, at Evans rakk å komme inn før Neuville hadde reist. Samme situasjon oppstod da med Martin, som med en litt roligere og mer pedagogisk tilnærming til situasjonen gikk ut for å løse opp i problemet.
– Scott kommer jo ut der da, men hjelmen og HANS-en til Evans i den ene hånda og noteboka og tidskortet i den andre hånda. Og han er veldig rolig og forstod nok hva som skjedde. Så han begynte da å skrive ned en slags forklaring på en annen blokk for å vise dem hvordan det hang sammen, sier Pettit videre.
Lærer av kompisens feil
Sjeldent gjør kartlesere markante feil, og enda mer sjeldent hører vi om dem. Eriksen vet selv godt hvilke feil han gjør når, men rent leseteknisk ute på etappene går det meste på autopilot. Det er oppdragene mellom etappene som holder Eriksen på tå hev.
Og denne gang kom en ørliten tabbe ekstra til syne for tusenvis av TV-seere verden over. Og det ga også Eriksen vekker, selv om han selvfølgelig har sine rutiner for å sikre seg tilgang til notene sine.
– Det man virkelig lærer av dette er jo at man kommer til å ta enda mer backup av notene sine. De bildene jeg tar av mine noter er gjerne underveis i uka, fordi Andreas kanskje vil ha boka mens jeg selv ønsker å ha notene tilgjengelig mens han ser på boka. Nå kommer jeg nok til å ta en ekstra runde kvelden før eller tidlig på morgenen, sier Eriksen.
– Mer skiløper enn mekaniker
Naturlig nok må vi høre med den norske kartleserprofilen sist han gjorde en feil av betydning. Selve lesemessig kan han, med et bank i bordet, ikke komme på noe markant sist. En ultraregnefeil på Rally Telemark i 2014 er det han først kommer på, før han husker et tilfelle i Rally Spania i 2017 sammen med Mads Østberg.
– Vi hadde slått i stykker styringa ute på etappen, som vi ville prøve å få fikset før den siste superspesial-etappen i Salou for dagen. Det er alltid sånn at vi kartlesere på forhånd regner ut en «stopptid» mellom transport-etappene, altså hvor lang tid vi kan ta oss mellom tidskontrollene. Inn mot byen var det sinnsykt «trafikkjam» med masse rødt lys, og selv om jeg hadde beregnet god tid til at vi skulle fikse bilen, så kom vi to minutter for sent, sier Eriksen, og legger til:
– Jeg er mer enn skiløper enn en mekaniker. Det som holder meg våken på nettene er tanken på å skru bil mellom etappene hvor man trenger verktøy, humrer 34-åringen.