Lei av å samle på andreplasser - nå skal Fredric bli best igjen
«Familiebilen» er blitt en kommersiell suksess, men i år er det på tide for Fredric Aasbø å sanke den første gullmedaljen med Corollaen.
For det er nettopp USA-baserte Formula Drift som er hovedattraksjonen for den profilerte drifteren denne sesongen. Samme mesterskap som han tok VM-tittelen i for fire sesonger siden, altså i 2015. Siden er det blitt sølvmedaljer på rekke og rad fram til 2018.
– I fjor var vi veldig nærme, altså. Bare fire poeng, og siste duellen som avgjorde. Det var en god prestasjon å komme så nærme, men det hadde vært kult å komme på toppen igjen, sier Aasbø til Parc Fermé.
Selv om han tilbringer for det meste av tiden sin i USA, så har han nå fått med seg sin amerikanske kjæreste Hunter Taylor til Norge og Tomter i Østfold. Men det er fortsatt USA som er fokuset rent sportslig.
Tett fabrikktilknytning
Sesongåpningen skjer rundt glamourøse Long Beach i California, et arrangement med tilknytning til det populære gateløpet i Indycar som skjer helgen etter. Videre fortsetter det med ni runder rundt omkring i statene.
Og det at han kjører Toyota Corolla er ingen tilfeldighet. Kanskje ingen typisk driftingbil, men for Toyota er det en meget viktig markedsføringsstrategi. For Aasbø og teamet Papadakis Racing har en tett link til Toyota-fabrikken gjennom sin driftingsatsing.
– Jeg er kanskje det nærmeste man kommer å være fabrikkfører uten å være fabrikkfører rent formelt. Men vi er så nærmere Toyota-kjernen som man kommer. Vi blir behandlet som fabrikkførere, vi får være med på interne, konfidensielle samlinger, vi er involvert i markedsplanene deres og liknende, sier Aasbø, som blant annet fikk sin konkurransebil stilt ut i New York i forbindelse med Toyota sin lansering av nye Corolla.
Fritt reglement
I driftingsammeheng er en Corolla som nevnt alt annet enn det man forbinder med en typisk bil i denne grenen. Men dette illustrerer også noe av det Aasbø føler er en av de store fordelene med reglementet i drifting.
– Utover at vi har et veldig strengt reglement for dekk, så er regelverket ellers ganske fritt. Jeg føler at det i mange motorsporter er faste maler på hva som fungerer best. I drifting er det så vidt spekter av biler. Og da kan man i praksis bygge akkurat de bilene man vil og likevel være konkurransedyktig, sier Aasbø.
Av andre mer «tradisjonelle» bilmerker, er KIA muligens på vei inn. Ellers er Ford, Toyota og Dodge andre typiske merker å finne på startlistene. Men Aasbø har merket at spesielt sistnevnte trakk seg noe mer tilbake etter at biler som Corolla begynte å markere seg.
– Dodge var jo inne og støttet serien med Viper. Men fordi Viper ikke nødvendigvis er en bedre bil, så ønsker de heller ikke å bli slått av en lavere image-messig bil, sier Aasbø og viser til sin egen Corolla.