Oliver Solberg hadde en tøff helg i de franske fjellene, både fysisk og psykisk, men han angrer ikke på at de valgte å bryte av medisinske årsaker.

Legesjekk og krampetrekninger – Oliver åpner opp om tøff fysisk påkjenning etter Rally Monte-Carlo

– Vi hadde et stort møte med teamet og forklarte hele situasjonen. Da ble de redde, de også.

Publisert

RALLY: Når Oliver Solberg ser tilbake på en mildt sagt innholdsrik helg i Rally Monte-Carlo, med flere tyngre enkelthendelser enn positive, så er han klinkende klar i sin tale.

RALLY: Når Oliver Solberg ser tilbake på en mildt sagt innholdsrik helg i Rally Monte-Carlo, med flere tyngre enkelthendelser enn positive, så er han klinkende klar i sin tale.

– Vi burde vel egentlig gitt oss før. Det var faktisk koreanerne hos Hyundai som satte ned foten, sier 20-åringen til Parc Fermé, om en såpass svekket helsetilstand som gjorde at de trakk seg fra løpet før det var over.

Røykutviklingen inne i bilen startet allerede fredag morgen. TV-seerne kunne se det for det meste under intervjuene etter målgang. Da bilen var i bevegelse så samlet ikke røyken seg opp like mye. Men på transportetappene eller da de stod stille, så samlet det seg opp større mengder med eksos inne i bilen.

Gjennom fredagen begynte kartleser Elliott Edmondson å føle seg dårlig. Oliver følte seg i relativt grei form, men begynte å ane noen faresignaler. Med rødsprengte øyne under intervjuene etter mål på etappene, så la ikke Oliver skjul på at det var ubehagelig å kjøre med røyk i bilen, der tårene rant, der det var tungt å puse og han tidvis følte seg svimmel.

Husker ikke avkjøringen

Men de ville fortsette, og gikk på lørdagens etapper etter å ha kommet seg gjennom fredagen med plettfri gjennomføring, dog ikke de sterkeste etappetidene isolert sett. Men avkjøringen på SS10 lørdag var et slags varselskudd på at de kanskje ikke var i tipp topp stand til å kjøre rallybil.

For når han etterhvert tenker tilbake på at han egentlig ikke husker noe fra selve avkjøringen, så tyder det på at han har kjørt med en helsetilstand han kanskje ikke burde.

– Jeg har studert onboarden etterpå, og etter at vi hadde dratt av, så fikk ikke Elliott kontakt med meg med en gang. Også styrer jeg ikke ordentlig inn en gang. Jeg vet ikke hva som skjedde. Jeg husker ikke.

– Sier du at du fikk en slags «black out»?

– Jeg vet ikke. Jeg var kanskje ikke helt svart. Men jeg husker ikke så mye av det. Jeg husker at vi ble dratt opp på veien og kjørte videre, sier norsk-svensken.

Krampetrekninger

Det er først når alt har roet seg etter løpet at han forstår hva dette egentlig innebar for både hans og ikke minst kartleser Edmondson sin helse.

– Jeg er jo ikke den typen som bare stopper å kjøre, i utgangspunktet, innrømmer Solberg, og fortsetter:

– Men når til og med jeg etterhvert skjønte her at dette er ille, ja - da er det virkelig ille. At vi trakk oss var en avgjørelse vi tok sammen med teamet. Kartleseren sa jo at han følte seg dårlig og var redd for å miste fokus. Vi hadde et stort møte med dem og forklarte hele situasjonen. Da ble de redde, de også, sier Solberg.

De gjennomførte søndagens første etappe, men skjønte at nok er nok. For kartleser Edmondson hadde det blitt en forverring i formen. Tilstanden til Oliver ble verre først etter at de hadde parkert, og det ble en tur rett til FIAs legeteam med en gang etterpå.

– På kroppen har han hatt det verst. Han var skikkelig dårlig hele lørdagen på kvelden, og på morgenen på søndag. Jeg var litt dårlig jeg og, men ikke sånn som han. Men på ettermiddagen etter løpet, da fikk jeg krampa og skalv sammen helt, sier han.

Oliver Solberg gjennomførte så å si hele lørdagen uten frontparti på bilen. Avkjøringen som førte til dette skulle vise seg å være et varselskudd på at de egentlig burde trekke seg etter røykutviklingen inne i bilen.

Fikk sanket nyttig erfaring

Mens både han og Elliott nå har fått en grundig legesjekk og fått beskjed om å ta det helt med ro og la kroppen komme til hektene igjen, så tar teamet situasjonen på alvor fram til Rally Sweden i slutten av februar. For selv om eksoslekkasjen er åpenbar, så vet de ikke eksakt hvor den kommer fra.

– De har en skikkelig plan. Nå skal de ta fra hverandre bilen og ta en grundig sjekk og se over alt skikkelig, konstaterer han.

Sportslig sett er han likevel glad for hvordan han kom seg gjennom helgen. At han fortsatt er i en fase hvor erfaring skal sankes og det ikke er i Monte-Carlo han skal gjøre de store resultatene.

– Klart, det har vært en veldig tøff helg for alle i hele teamet. Alle vet hva som har skjedd og lagt en klar plan. Vi kom godt ut av det sånn sett. Jeg har fått kjøre alle prøvene og fått all viktig erfaring. Så er det kjedelig å miste ett eller to poeng til fabrikkmesterskapet, men sikkerheten går foran, sier Solberg.

Neuville uenig i avgjørelsen

I kjølvannet av løpet var det en noe skuffet og nedstemt teamkollega Thierry Neuville som ikke la skjul på at han syns det framstod unødvendig av teamet at Solberg parkerte bilen. Ott Tänak måtte bryte løpet, og Neuvilles sjetteplass ble teamets eneste poengtellende plassering.

I et intervju med DirtFish har ikke belgieren noen forståelse over hvorfor Solberg og Edmondson brøt av ikke-tekniske årsaker.

– Jeg tror det lå en løsning der for å kunne fortsette. Det hadde vært viktig for poengene i fabrikkmesterskapet. Jeg liker ikke at vi gir opp så lett, sa Neuville til DirtFish om Solbergs og teamets avgjørelse om å bryte løpet søndag.

20-åringen har ikke noe han ønsker å si vedrørende teamkollegaens utspill.

– Nei, det trenger jeg ikke kommentere. Folk er smarte nok til å skjønne hvorfor det ble som det ble, sier han.

Powered by Labrador CMS