Le Mans i 2020 er ikke utenkelig for Marius etter sterk sesongavslutning

Tre biler og ni plasser kan gi unik åpning for Marius Nakken til å slå følge med Dennis Olsen neste år.

Publisert

Til å begynne med så ikke 2019-sesongen ut til å bli av det positive slaget for Marius Nakken. I sin første fullverdige sesong i Porsche Supercup slet han med å sette sammen all kjøring til et positivt resultat i løpshelgene.

Marius Nakken. (Foto: Porsche / Team Project 1)

Til å begynne med så ikke 2019-sesongen ut til å bli av det positive slaget for Marius Nakken. I sin første fullverdige sesong i Porsche Supercup slet han med å sette sammen all kjøring til et positivt resultat i løpshelgene.

Men helt på tampen av sesongen løsnet det for den sympatiske 25-åringen fra Ålesund. På de siste fem løpene avanserte han totalt 23 plasser fra kvalifisering til løp, og det var kun i sesongåpningen at han havnet på en dårligere plass i løpet enn fra startgriden (minus tre plasser, se statistikk under).

LES OGSÅ: Nytt Lindland-gull i Porsche – og ny sterk Nakken-prestasjon

Mindre kjøring enn i fjor

Dette er utenom selve forbikjøringssituasjoner under løpene, men bekrefter likevel noe av teorien på hvorfor Nakken i store deler av sesongen har vært noe bak der han selv hadde en håp og en ambisjon om.

– Sammenliknet med Tyskland, hvor vi kjørte veldig mye, så er det mye mindre tid på banen i Porsche Supercup, spesielt for min del hvor mange av banene var helt ukjente for meg. Man får en halvtime med trening, før det er rett på kvalifisering. Og der har man én til to runder hvor «peaken» på dekkene er på sitt beste, og da har man hatt dette å bli vant til banen på til løpet. Det er klart man fort blir litt på hæla i løpshelgene, innrømmer Nakken overfor Parc Fermé.

Men én test på Monza i juli skulle løsne på det meste. Her fant han en godfølelse han ikke har hatt med bilen tidligere på sesongen, og resultatene viser også en jevn progresjon etter sommeren.

Det hele toppet seg med to syvendeplasser i Mexico, begge fra tiende startspor, og det er nettopp i denne posisjonen Nakken hadde ambisjoner om å ligge hele sesongen. Han er derfor glad for at han til slutt rakk å bevise at han hører til i øvre sjiktet av resultatlisten, og ikke en som såvidt holder seg over 20. plass, noe som var tilfelle i starten av sesongen.

– Det er bedre å avslutte sesongen sterkt, enn å starte bra for så å ha en dårlig avslutning, med tanke på videre forhandlinger for neste år. Jeg har hatt møter med teamet, og teamsjefen har gitt et klart uttrykk for at han har veldig troen på meg som sjåfør. Vi har lagt en plan over et toårsperspektiv, så vi får se hva neste år bringer, sier sunnmøringen videre.

Ekstra bil til Le Mans

Egidio Perfetti og Team Project 1 vant amatørklassen i Le Mans i år. Er det plass til Marius Nakken her neste år? (Foto: Team Project 1 / Andrew Lofthouse Photography)

Vi penser ham inn på en mulig Le Mans-mulighet. Team Project 1, som er hans team, ble AM-mestere i World Endurance i fjor, med «norske» Egidio Perfetti på laget. De vant forøvrig også 24-timersløpet i amatørklassen.

Belønningen var en ekstra bil til 24-timeren i 2020. Det betyr at teamet skal skaffe til veie ni førere. Og med en teamsjef som er fornøyd med Nakkens prestasjoner, så må vi utfordre ham på om han har turt å tenke Le Mans-tanken allerede.

– Det spørs. Alt er opp til teamet, svarer Nakken beskjedent først, før han kommer inn på en testmulighet som sender sterkere signaler.

– Slik jeg har forstått det, så ligger det i planen at jeg skal få sitte i RSR-bilen, og det er helt klart for å se hvordan jeg mestrer den bilen. Og slik man vurderer kjøringen i en slik bil, så handler det om konstante rundetider, uten å gjøre feil. At jeg da også kan vise til en sesong hvor jeg ikke har vært innblandet i en eneste krasj er også positivt med tanke på langdistansekjøring, sier han.

– En drømmesituasjon

Joda, Le Mans-muligheten er dermed ikke helt utenkelig. Kanskje med to nordmenn på én bil, dersom det er en ledig sølvplass på bilen til Egidio Perfetti. Han har bronsegradering på sin lisens, mens planen til teamet er å ha én gullrangert, én sølvrangert og én bronserangert fører per bil for å innfri kravene til AM-klassen i 24-timeren.

Nakken har sølvgradering. Og er han «heldig» så kan det være at en av bilene også har to sølvførere framfor én gullfører.

– Vi får se. Men om jeg kunne fått kjøre med Perfetti, så hadde jo det vært en drømmesituasjon. Han er også en veldig sterk bronsefører, og kommer også fra samme Supercup og Carrera Cup selv, så han kjenner jo godt hvilket nivå jeg også konkurrerer på, sier Nakken.

Han legger ikke skjul på at langdistanseracing selv er drømmen. Supercup blir for ham et springbrett inn i den formen for bilsport, uavhengig av hvordan han skulle bite fra seg i den prestisjefylte merkecupen for Dennis Olsen tok sølv i 2017.

Marius Nakken fra sesongfinalen i Mexico. (Foto: Porsche / Team Project 1)

– Om man kjører to fulle Porsche-mesterskap og har mange testdager, så er det klart at teamene setter høye krav til gode resultater i Supercup. Men ser de at man ikke har så mange testdager og generelt har for lite tid i bilen - og likevel leverer ganske OK resultater, så ser de også litt bak resultater. Så vi får se, legger han til.

Slik har løpsutviklingen vært for Marius Nakken fra kvalifiseringsresultat til endelig løpsresultat.

Barcelona

  • Kvalifisering: 14. plass
  • Løp: 17. plass
  • Posisjon: -3 plasser

Monaco

  • Kvalifisering: 24. plass
  • Løp: 21. plass
  • Posisjon: +3 plasser

Red Bull Ring

  • Kvalifisering: 17. plass
  • Løp: 17. plass
  • Posisjon: Ingen forandring

Silverstone

  • Kvalifisering: 15. plass
  • Løp: 14. plass
  • Posisjon: +1 plass

Hungaroring

  • Kvalifisering: 23. plass
  • Løp: 17. plass
  • Posisjon: +6 plasser

Spa-Francorchamps

  • Kvalifisering: 21. plass
  • Løp: 17. plass
  • Posisjon: +4 plasser

Monza

  • Kvalifisering: 17. plass
  • Løp: 13. plass
  • Posisjon: +4 plasser

Mexico 1

  • Kvalifisering: 10. plass
  • Løp: 7. plass
  • Posisjon: +3 plasser

Mexico 2

  • Kvalifisering: 10. plass
  • Løp: 7. plass
  • Posisjon: +3 plasser
  • Totalt avansement: +24 plasser
Powered by Labrador CMS