Lar seg ikke skremme - tror finaler er innenfor rekkevidde

16-årige Ole Henry Steinsholt klarte ett av sine delmål i sitt første møte med Europa-eliten. Nå sikter unggutten høyere.

Publisert

For med en 10. plass før semifinalene, hvor det dessverre ble stopp etter et lite minutt, så er det likevel absolutt godkjent for 16-årige Ole Henry Steinsholt, som har hatt en rakettkarriere i rallycrossbilen de siste to sesongene.

Ole Henry Steinsholt. (Foto: Jan-Kåre Rafoss)

For med en 10. plass før semifinalene, hvor det dessverre ble stopp etter et lite minutt, så er det likevel absolutt godkjent for 16-årige Ole Henry Steinsholt, som har hatt en rakettkarriere i rallycrossbilen de siste to sesongene.

Unggutten satser i år for fullt på Super1600-EM og fikk sin første smakebit mot europaeliten under sesongåpningen i Spania sist helg. Stabilt nok satte han en 9.-, 10.-, 11.- og 12.-tid, som innebar en semifinalebillett fra bakre rekke i sin nybygde tredjegenerasjons Skoda Fabia.

Men i semifinalen var det dessverre stopp.

Klarte målsetningen

Ole Henry Steinsholt, her fra NM på Momarken i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Vi vet egenltig ikke helt enda hva som skjedde. Motoren stoppet plutselig etter hoppet, men den er i orden til Spa, sier Ole Henry Steinsholt til Parc Fermé, som ikke hang nevneverdig med geipen etter den brutte semifinalen.

– Neida, målet var semifinale, så jeg er veldig fornøyd med helgen, sier 16-åringen.

Han kjenner på at han europamesterskapet er et riktig steg for han å gå videre på i år i sin store drøm om å etablere seg i toppen av internasjonal rallycross. Super1600 har også tradisjoner for å være en god innstegsklasse i rallycrossen, der både Mats Lysen og Andreas Bakkerud har tatt EM-titler i denne klassen det siste tiåret.

Sistnevnte har også etablert seg i VM, i likhet med blant annet Timur Timerzyanov, Janis Baumanis, Reinis Nitiss og i år regjerende mester Rokas Baciuska.

– Klassen har et veldig høyt nivå, men jeg har absolutt troa på at vi skal være med og kjempe om finaler etterhvert. På treningene i helga har vi også vært på topp fem-tider, sier Skoda-føreren.

Bermingrud selvkritisk

Marius Bermingrud. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Den etterhvert litt mer erfarne Marius Bermingrud fikk mye av løpshelgen ødelagt etter en kollisjon i første omgang. Fjerdetiden i siste omgang rakk akkurat ikke til semifinale. Buskerud-gutten måtte nøye seg med en 13. plass i sitt første løp med sin nye Skoda Fabia.

– Ja, det er jo lett å skylde på Q1, men jeg hadde hatt god sjans til å komme med videre om jeg hadde gjort litt mindre småfeil i Q2, sier Bermingrud til Parc Fermé, på sedvanlig selvkritisk vist.

For bilen han kjører i år tok sølv i mesterskapet i fjor, og skal holde et langt høyere nivå enn hva han klarte å tyne ut av fjorårets Citroën DS3. Derfor her han tydelig på at bilen ikke skal skyldes på i år.

– Nei, det er det ikke så mye tvil om. Sjåføren her må også venne seg til at han har mer å tråkke på med i fjor. Jeg trenger ikke stupe inn med full attakk for at det skal gå fort. Innimellom må man lære seg å kjøre litt saktere igjen, sier Bermingrud.

Powered by Labrador CMS