Lar seg ikke skremme - tror finaler er innenfor rekkevidde
16-årige Ole Henry Steinsholt klarte ett av sine delmål i sitt første møte med Europa-eliten. Nå sikter unggutten høyere.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

For med en 10. plass før semifinalene, hvor det dessverre ble stopp etter et lite minutt, så er det likevel absolutt godkjent for 16-årige Ole Henry Steinsholt, som har hatt en rakettkarriere i rallycrossbilen de siste to sesongene.
Unggutten satser i år for fullt på Super1600-EM og fikk sin første smakebit mot europaeliten under sesongåpningen i Spania sist helg. Stabilt nok satte han en 9.-, 10.-, 11.- og 12.-tid, som innebar en semifinalebillett fra bakre rekke i sin nybygde tredjegenerasjons Skoda Fabia.
Men i semifinalen var det dessverre stopp.
Klarte målsetningen

– Vi vet egenltig ikke helt enda hva som skjedde. Motoren stoppet plutselig etter hoppet, men den er i orden til Spa, sier Ole Henry Steinsholt til Parc Fermé, som ikke hang nevneverdig med geipen etter den brutte semifinalen.
– Neida, målet var semifinale, så jeg er veldig fornøyd med helgen, sier 16-åringen.
Han kjenner på at han europamesterskapet er et riktig steg for han å gå videre på i år i sin store drøm om å etablere seg i toppen av internasjonal rallycross. Super1600 har også tradisjoner for å være en god innstegsklasse i rallycrossen, der både Mats Lysen og Andreas Bakkerud har tatt EM-titler i denne klassen det siste tiåret.
Sistnevnte har også etablert seg i VM, i likhet med blant annet Timur Timerzyanov, Janis Baumanis, Reinis Nitiss og i år regjerende mester Rokas Baciuska.
– Klassen har et veldig høyt nivå, men jeg har absolutt troa på at vi skal være med og kjempe om finaler etterhvert. På treningene i helga har vi også vært på topp fem-tider, sier Skoda-føreren.
Bermingrud selvkritisk

Den etterhvert litt mer erfarne Marius Bermingrud fikk mye av løpshelgen ødelagt etter en kollisjon i første omgang. Fjerdetiden i siste omgang rakk akkurat ikke til semifinale. Buskerud-gutten måtte nøye seg med en 13. plass i sitt første løp med sin nye Skoda Fabia.
– Ja, det er jo lett å skylde på Q1, men jeg hadde hatt god sjans til å komme med videre om jeg hadde gjort litt mindre småfeil i Q2, sier Bermingrud til Parc Fermé, på sedvanlig selvkritisk vist.
For bilen han kjører i år tok sølv i mesterskapet i fjor, og skal holde et langt høyere nivå enn hva han klarte å tyne ut av fjorårets Citroën DS3. Derfor her han tydelig på at bilen ikke skal skyldes på i år.
– Nei, det er det ikke så mye tvil om. Sjåføren her må også venne seg til at han har mer å tråkke på med i fjor. Jeg trenger ikke stupe inn med full attakk for at det skal gå fort. Innimellom må man lære seg å kjøre litt saktere igjen, sier Bermingrud.