Langt unna topplassering - men beste fører i hver sin bil

Da de ikke fikk snust på toppen av de raskeste på Nürburgring, var det en fattig trøst at begge de norske GT3-håpene var raskeste fører på hver sin bil.

Publisert

24-timersløpet på Nürburgring blir sett på som ett av de mest prestisjefylte langdistanseløpene gjennom hele året, og flere team og fabrikker legger inn millioner av kroner inn for å prestere på topp dette løpet.

Christian Krognes inn mot lørdag kveld i begynnelsen av 24-timeren. (Foto: Walkenhorst Motorsport)

24-timersløpet på Nürburgring blir sett på som ett av de mest prestisjefylte langdistanseløpene gjennom hele året, og flere team og fabrikker legger inn millioner av kroner inn for å prestere på topp dette løpet.

Da hvilte det også stort ansvar på skuldrene til både Christian Krognes og Dennis Olsen, som begge kjørte for fabrikkstøttede team med fabrikkførere som kolleger i hvert sitt team.

Men de skulle få utfordringer på hver sin måte, noe oddsen ofte er lav for i et slikt løp som denne 24-timeren. Dermed ble det aldri noen reelle muligheter til å kjempe helt i toppen. Det endte til slutt med en 13. plass for Christian Krognes og hans team BMW Shell Helix, men Dennis Olsen og Manthey Racing endte nede på 18. plass, henholdsvis fire og seks runder bak vinnerteamet - også de fra Manthey Racing.

Raste på lista etter kollisjon

Mest krevende ble det for Olsen og hans team, der en av hans lagkamerater kjørte på en annen bil relativt tidlig i løpet - der reperasjoner på i underkant av en halvtime sendte dem helt ned til en 82. plass.

Dennis Olsen. (Foto: Porsche Motorsport)

– Løpet hadde blitt bedre enn vi kunne forvente hadde det ikke vært for smellen. Da hadde vi kjempet om tredje- til sjetteplass. Over natten etter krasjen så hadde vi nesten samme fart som lederne, og med egen prestasjon er jeg veldig fornøyd. Synd at det ble en smell, men slik er racing, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

Christian Krognes opplevde nærkontakt med en bil ut av pit relativt tidlig i løpet, men Hamar-gutten er klar på at det ikke var dette som ødela løpet deres. I stedet hadde de dekktrøbbel da det etterhvert begynte å regne.

– Ja, vi hadde gode slicksdekk, men på regn var de ikke noe gode i det hele tatt dessverre. Og det som skjedde ut av pit var ene og alene min feil da jeg skal vike og ikke blande meg inn i bilene som kommer forbi. Men det var heldigvis ikke dette som gjorde løpet vårt vanskelig, sier Krognes.

Raskere enn fabrikkførerne

Manglende topplassering som håpet til tross, så erkjenner Krognes at han har grunn til å være fornøyd med sin egen innsats med tanke på at han delte bil med fabrikkførere fra BMW Motorsport.

– Resultatmessig blir vi ikke sånn kjempesynlige med det vi leverer, men for min del har kjøringen vært positiv. Augusto (Farfus, journ.anm) har en høy stjerne hos BMW, så det at jeg kjører raskere enn ham var veldig kult for meg å se, sier Krognes, som satte teamets raskeste runder både på tørt og vått.

Det gjorde også Dennis Olsen, som kjørte 24-timeren på «Ringen» for første gang. Med andre ord en ny og innholdsrik opplevelse og erfaring å ta med seg videre.

– Spesielt med regn på natten så tok det tid å bli komfortabel. Det er en helt sinnssyk opplevelse å kjøre her, hvor det er mange ganger man tenker at det kommer til å gå galt. Men jeg holdt meg unna trøbbel og klarte å ha god fart samtidig, sier Olsen, som altså kjørte seg opp nesten 70 plasser etter incidenten for teamet lørdag kveld.

Slik presterte de andre norske

Olsen og Krognes var ikke de eneste nordmennene på 24-timeren denne helgen. Oskar Sandberg fikk æren av å kjøre for TMG United, driftet og finansiert av Toyota Motorsport, hvor de kjørte inn til en hederlig tredjeplass i SP3-klassen.

I Parc Fermés forhåndsomtaler av løpet, hadde også tre andre nordmenn gått under radaren vår.

Kenneth Østvold ble hyret inn av TCR-teamet Prosport-Performance, ettersom hans opprinnelige team Møller Bil Motorsport ikke stilte til start. Og Kenneth og teamet kjempet lenge om seieren i klassen da de etter 104 runder måtte si takk for seg med girkassetrøbbel.

Ellers kjørte Torleif Nytrøen for Teichmann Racing i en Porsche Cayman GT4 og endte på en 3. plass i CUP 3-klassen. 3. plass skulle det også bli for Einar Thorsen og hans Pixum Team Adrenalin Motorsport i SP8T-klassen i deres BMW M4 GT. Sammenlagt var også Nytrøens bil kun syv sekunder foran Thorsen og teamet på totallisten etter 24 timer med kjøring.

Powered by Labrador CMS