Kronikk: En kompleks, men likevel løsbar situasjon for norsk rally


DEL
(Foto: Simen Næss Hagen)

«Norge er egentlig i verdensklasse når det gjelder teknologi, men i rally er vi snart et U-land.»

Sendt inn av Glenn Bjørnrud, IT-ekspert og aktiv utøver

Til informasjon
Dette innlegget ble først publisert på forumet til norsk-rally.com, men er viderepublisert her etter samstykke fra kronikkforfatter.

I 2004 laget vi i ITweb et resultatsystem som overgikk alt annet vi så langt hadde sett da. Mulighetene var, og er, store i det systemet, og utviklingen fortsatte hele tiden. Den gang brukte alle WAP (for de som husker det), og derfor utviklet vi også løsninger for det.

I 2012 ønsket ikke lenger arrangørene og leie dette av oss, og varslet at de ville kjøpe det. Enten kjøpte de vårt system, eller så valgte de noe annet. Uansett ble det til at de (NMK +) kjøpte dette av oss, og driftet dette videre selv.

Hva skjedde så? Jo, utviklingen stoppet helt opp.

Vi hadde startet med splittider, implementering av GPS-Sporing, og ikke minst sett på forskjellige løsninger innen automatikk på tidtaking. Alt dette ble skrinlagt, da kjøperen ikke hadde interesse av å betale for videre utvikling. Der står vi fortsatt i dag.

- ANNONSE -

BAKGRUNN: Flere profiler med sterkt ønske om nytt system for tidtakning

Det har skjedd mye siden den gang.

Alle landene rundt oss startet noe for cirka to år siden, og i dag finnes det mange fine forsøk på å få til det ultimate systemet. Men per nå er det ingen som har dette på plass, foruten WRC og ERC (Så langt dette kan sies å være optimalt. Undertegnede synes fortsatt det mangler noe i de systemene). De bruker helikopter og så videre for at dette skal fungere. Dette har ikke noen andre finansielle midler til å gjennomføre, og derfor må det tenkes litt utenfor boksen.

Problemet vi har i Norge, som få andre har (les igjen ), er skogen og tett vegetasjon. Dette gjør utfordringen vår noe mer kompleks, men fortsatt løsbar. Dette for de vi igjen er et land som er i verdensklasse innen teknologi, og derfor klarer vi å skape dekning der folk mener det ikke eksisterer. Det er kanskje for lite dekning til at vi kan prate i telefon, eller surfe på nett, men uansett dekning til å sende noen linjer med tekst (de aller fleste steder i Norge).

Har du noe på hjertet?
Parc Fermé er ikke bare stedet for nyheter og reportasjer fra bilsportens verden. Vi vil gjerne høre dine betraktninger om saker og ting, om alt positivt og negativt som du har en mening om. Ønsker du å sende inn et debattinnlegg til oss? Da er du mer enn hjertelig velkommen til det. Send det til oss på post@parcferme.no!

Så mange av systemene som er laget i andre landene, vil nok ikke fungere noe spesielt hos oss, grunnet overnevnte utfordringer. Vi må tenke litt andre veier, og ja, det er mulig å få til noe bra. Arrangørene og NBF må nok på banen de også, så løser det seg nok.

Har selv både lest om og forsøkt systemer som V. Sulland nevner i innlegget sitt (på norsk-rally.com, journ.anm), men ingen av disse vil fungere noe godt i Norge. De fleste baserer seg på GPS og GSM (ikke GPRS), og sender for mye data. Dette må reduseres en god del, så ville det fungert selv hos oss.

KRONIKK: Hvor blir det av åpenheten rundt Sauber og Marcus Ericsson?

Det beste systemet jeg har lest om, og som jeg også har vært så heldig og forsøkt, er RallySAFE. Dette er et komplett system, som har alle typer alarmer og informasjon som vi ønsker og trenger, men også dette baserer seg på GPS-timing, og det går dessverre ikke.

Vi trenger i utgangspunktet 2 systemer i Norge:
• Et system som har GPS-sporing med alarmknapp, mulighet for kommunikasjon verbalt (der det er dekning nok), og varsler ved hendelser som trigger noen parametere.
• Et tidtakersystem som har automatikk.

Vi er dessverre få i Rally-Norge, så det vil igjen gjøre at det er begrenset med midler til å gjennomføre slike løsninger.

Men igjen, jeg vet det finnes.