Kronikk: Formel 1 kjøres med øynene lukket i Aserbajdsjan
Hvordan vil Formel 1, dets eiere og FIA reagere dersom journalister hindres i å lage kritisk journalistikk om helgens Grand Prix?
FORMEL 1: Hva om demonstranter motsetter seg at myndighetene bruker bilsport til egen politisk vinning, eller dersom de ble arrestert for å gå ut på gata for å protestere? Disse spørsmålene må F1 og FIA ta stilling til. De kan ikke styre på autopilot med øynene lukket.
Høsten 2024 er en glitrende anledning for aserbajdsjanske myndigheter til å vise seg frem. Den 15. september holdes det årlige Formel 1-løpet i Baku, mens noen måneder senere kommer statsledere fra hele verden for å delta på klimatoppmøtet COP29 i oljelandet ved det Kaspiske hav.
Samtidig vil myndighetene gjøre det som trengs for å unngå at menneskerettighetssituasjonen i landet granskes. Kritiske og uavhengige stemmer angripes, enten det er journalister, menneskerettighetsforkjempere eller politiske opposisjonelle. Tortur og andre former for mishandling er vanlig. Og selv om internasjonale organer som er opprettet for å overvåke beskyttelsen av menneskerettighetene ber Aserbajdsjan ta grep for å beskytte menneskerettighetene, går ting i feil retning. Under slike omstendigheter må andre stater, næringsliv og internasjonale idrettsorganisasjoner være ekstra tydelige når de har samtaler med Aserbajdsjan.
Eskalerende undertrykkelse
Bare de siste ukene foran parlamentsvalget 1. september ble to unge forskere og skribenter, Bahruz Samdov og Igbal Abilov, som er kjent for sine kritiske kommentarer mot styresmaktene, arrestert. De er begge anklaget for landsforræderi. Ifølge lokale menneskerettighersforkjempere sitter minst 250 politiske fanger i fengsel. Aserbajdsjanske myndigheter tillater ingen kritiske demonstrasjoner å bli holdt eller organisasjoner og medier å operere fritt i landet.
En av initiativtagerne til den nasjonale Climate of Justice-koalisjonen, som har satt søkelys på hvilke krav som burde stilles til aserbajdsjanske myndigheter i forkant av COP, ble arrestert i våres. Anar Mammadli som også er leder av Election Monitoring and Democracy Education Centre har sittet i varetekt siden. Han sliter fortsatt med helseskader etter forrige gang han satt fengslet fra 2013-2016.
Akademikeren og den politiske økonomen Hubad Ibaduglu ble arrestert i juli i fjor, etter å ha kritisert internasjonalt den utbredte korrupsjonen i Aserbajdsjan. Etter massivt internasjonalt press ble han overført til husarrest i april i år etter 9 måneder i varetekt der helsetilstanden han forverret seg.
Menneskerettighetsbrudd trives best i mørket
Amnesty fordømmer aserbajdsjanske myndigheters angrep på kritiske og uavhengige stemmer. Aserbajdsjan er en av mange land i Formel 1-kalenderen hvor myndighetene struper sivilsamfunnet, og store idrettsarrangement som F1 forventes gjennomført uten noen form for uavhengig granskning eller kritikk. Dette skjer uten at F1 eller FIA engasjerer seg i problemstillingen.
Internasjonale menneskerettsstandarder som FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter forutsetter at næringslivet gjennomfører menneskerettslige risikovurderinger (aktsomhetsvurderinger) med den hensikt å foreta tiltak for å unngå å bidra til- eller forårsake menneskerettighetsbrudd. Denne forpliktelsen har F1 anerkjent i en såkalt menneskerettserklæring, men hverken F1 eller FIA har et tilfredsstillende menneskerettslig rammeverk.
F1 og FIA har vist en enorm appetitt for å ta stor menneskerettslig risiko, ved å gi vertskapsrettigheter til stater som ikke viser noen respekt for folks menneskerettigheter. Det er liten eller ingen transparens rundt risikovurderingene deres, og eventuelle aktsomhetsvurderinger bør være basert på dialog med eksperter med lokalkunnskap. Hvordan gjør du det i et land som Aserbajdsjan hvor det ikke er noen ytringsfrihet, spør Tangberg.
I de senere år har både IOC og FIA etablert menneskerettslige rammeverk, og selv om de på ingen måte etterlever de forpliktelsene, har de kommet lenger enn bilsporten. Norges fotballforbund (NFF) har vært en av de mest fremoverlente fotballforbundene som har søkt å bruke sitt medlemskap i FIFA til å holde FIFA ansvarlig for menneskerettsbruddene som er blitt begått i forbindelse med VM i Qatar.
Kongelig norsk automobilklubb (KNA) er norsk bilsports formelle representant i FIA. Med tanke på den store menneskerettslige risikoen som tas innenfor bilsporten, og at det ikke finnes noe godt menneskerettslig rammeverk, så burde KNA tatt initiativ til å få dette på plass. Medlemmene av FIA deler dette ansvaret, hvilket vi har gitt uttrykk for til KNA.
F1 gjennomføres i en rekke land med enorm menneskerettslig risiko, inkludert; Bahrain, Saudi-Arabia, Qatar, De forente arabiske emirater og ikke minst Aserbajdsjan. I Bahrain har vi sett flere hendelser hvor kritikere av F1 og myndighetenes sportsvasking har blitt arrestert for sine demonstrasjoner eller bruk av sosiale medier. Dessverre ser vi ingen, eller svært begrenset vilje til å gjennomføre transparente risikovurderinger, gå i dialog med relevante aktører eller kreve menneskerettslige garantier og følge dem opp.