Kraftige værprognoser kan avgjøre hele tittelkampen: – Jeg vil aller helst kjenne på følelsen over målstreken
Hvis værmeldingene fra Sotsji inntreffer, så kan Dennis Hauger allerede være sikret Formel 3-vinner.
For om Meteorologisk Institutt har rett i i sine prognoser, så skal det i skrivende stund altså regne 77 millimeter gjennom lørdagen i finalehelgen i russiske Sotsji. Det er såpass store vannmengder at vi tidligere har sett at løp har blitt avlyst av mindre.
Og skulle Dennis Hauger sikre pole position under fredagens kvalifisering - hvor været virker å være adskillig tørrere - så vil ikke Jack Doohan heller ha en teoretisk mulighet til å ta igjen Hauger i Formel 3-sammendraget dersom det kjøres kun to løp i stedet for tre.
– Lørdag blir verst. Søndag blir forhåpentligvis tørt. Det ser kraftig ut på lørdag, men været endrer seg også ganske fort her, sier Dennis Hauger til Parc Fermé, og legger til at det også blåser en del.
– Er det diskutert noen avlysninger av løp enda?
– Det har ikke vært diskutert enda. Det kommer nok senere, sier 18-åringen.
Sjansen er likevel relativt liten for at han mister Formel 3-gullet, spesielt om det bare blir to løp. Det skiller 43 poeng mellom Hauger og Doohan, og om det kjøres ett løp lørdag pluss hovedløpet søndag, så er det maks 44 poeng å kjempe om hvis ingen av dem tar pole position som gir fire ekstrapoeng.
Likevel, Hauger vil aller helst unngå at Formel 3-gullet bekreftes via en melding.
– Jeg vil jo kjenne på følelsen ved å krysse målstreken, så det ville vært synd. Det blir som det blir, jeg tenker ikke på det nå. Jeg har jo tross alt gjort jobben før dette også, uansett hvordan det går. Men det er noe med å krysse målstreken og få følelsen der da, konstaterer Hauger, og understreker at inngangen til helgen er som hvilken som helst annen løpshelg.
– Mesterskapet tenker jeg ikke på. Vi jobber løp for løp, og tenker kun på å holde jevnheten oppe. Men jeg tar nok ingen store risker, nei. For eksempel det ene forsøket på Zandvoort hvor det var litt overtenning og mye selvsikkerhete. Men da får man føttene fort på bakken igjen, sier Hauger, og viser til et forbikjørignsforsøk på Victor Martins hvor han endte opp i grusfella og kuttet neste sving rett foran frontvingen på franskmannen.