Koronaviruset har satt mange karrierer på vent – men Niklas (16) er sikret full sesong både i 2021 og 2022
Plutselig var gokartkarrieren over, og det skulle bli bil med tak for alle pengene. Niklas Eker Abrahamsen er likevel tålmodig med å holde sine kortsiktige ambisjoner godt plantet på jorda.
I garasjen hjemme i Tyristrand står en Citroën DS3 løpsklar. Men det er lenge til sesongstart. Første helgen i mai. Da kolliderer den danske DS3-cupen med NM-åpningen i racing.
– Men det som er fint er at vi vet at vi får kjørt uansett.
Det sier Frode Abrahamsen, for mange tidligere kjent fra rallyskogen, men nå godt plassert på sidelinjen hvor det er sønnen Niklas som spiller hovedrollen. 16-åringen hadde flerfoldige sesonger i gokart, med gode resultater både i Norge og Sverige, og da var planen etterhvert at han skulle over i bil det året han skulle fylle 17 år, altså nå i 2021.
Kraftig krasj på Rudskogen
Men så har han allerede gjennomført 2020-sesongen i bil. Gokarten er parkert, og det ble en tilnærmet full GT4-sesong i NM. En sesong hvor han like gjerne hevdet seg i toppen og attpåtil sikret sine aller første finaleseire.
Men også sin første harde smell. Den måtte jo komme. La oss dvele litt ved den.
– Da jeg stod der etter at jeg hadde kollidert. Da tenkte jeg at sesongen var ferdig, sier Niklas til Parc Fermé, der vi møter ham hjemme i garasjen som er samlingsstedet for både løpsbil, simulator, TV-stue og hjemmeskole når det har vært behov for det.
Vi snakker om første svingen på Rudskogen, den tredje løpshelgen og tiende finalen for året. Han smeller rett i autovernet. Fronten på hans DS3 blir smadret og skakk. Niklas ante med god grunn der og da at hans debutsesong i racing var over.
– Jeg kjente at alt raste sammen. Jeg trodde ikke at jeg skulle få kjøre NM-runden på Vålerbanen, legger 16-åringen til.
Én stykk ødelagt løpsbil skulle dog pappa Frode ikke ha noe av. Med gode hjelpere rundt seg ble tilnærmet hele fronten på bilen skiftet ut og bygget opp på nytt, og to uker etter at han stod med et vrak i autovernet på Rudskogen så sikrer Niklas sin første finaleseier på Vålerbanen.
– Husker du hva jeg sa til deg da du skulle ut på Vålerbanen igjen første turen etter at du hadde krasjet, spør far i retning sønn.
– Eh… Kjør smart? Nei?
– Nei, jeg sa: Jeg vet du kan kjøre 100 meter, så er den bilen vrak igjen. Jeg er forberedt på at det kan skje igjen. Og hvis det skjer, så tar vi den.
Tilrettelagt skolegang
Denne dialogen hadde altså Niklas glemt. Og det sier kanskje sitt om at han ikke har latt seg skremme av hva det innebærer å få en løpsbil ødelagt. Niklas har dermed fullt fokus på sine arbeidsoppgaver; å kjøre fort og effektivt med bil.
Pappa Frode har sine tekniske oppgaver sammen med å bidra til at sønnen får skaffet seg nødvendige sponsorer, mens mor Tove Mette har full kontroll med alt det administrative som for hvermansen er relativt usynlig.
– Vi fokuserer på å holde oss til det vi kan, er begge klare på.
Niklas har begynt nå begynt på videregående, og går idrettslinja på Rosthaug videregående skole. Det innebærer at han får fritak fra å være tilstede på skolen når det skjer bilsportrelevante hendelser han må ta del i. Om det så innebærer å møte media, eller å være med på samlinger, treninger og konkurranser.
Det kalles for «opplæring på annen arena».
– Jeg må prestere på skolen for å bli god i bil. Men da vi for eksempel hadde samling på Dagali med iskjøring, så fikk jeg fri fra skolen til å gjøre det. Jeg får tilrettelagt toppidrettssatsingen for egen del, så jeg får egne timer med fysisk trening med programmer fra Jan Åge (Asgrimsplass, fysisk trener i Team Norway, journ.anm.). Jeg får veldig god støtte fra lærere og alle sammen der nede, sier Niklas om skolegangen.
Positivt overrasket over NM
Satsingen i DS3 er altså et springbrett mot en fremtidig karriere innenfor forhjulsdreven baneracing. I dag er det TCR-klassen som er det store målet. Mange sikter seg inn mot GT-racing, men enn så lenge er det TCR som gjelder for Niklas. Verdenscupen er hittil den ultimate destinasjonen i denne klassen, sammen med andre regionale langdistanseserier verden rundt.
Planen i 2020 var primært å kjøre den danske DS3-cupen hvor nivået er blitt jevnt og høyt. Viruset satte en stopper for alle turene til Danmark, men han rakk en verdifull test på Padborg Park før han ble stengt inne innenfor Norges grenser.
– Men at vi i stedet kjørte NM var ingen nedtur. Jeg ble positivt overrasket over hvor bra opplegget var. Flinke arrangører, god fighting på banen, og de klarte å tilrettelegge veldig godt med tanke på koronaen, sier 16-åringen.
– Og overgang fra gokart til bil gikk greiere enn vi trodde, supplerer pappa Frode.
Det var egentlig mamma Tove Mette som var pådriveren til å framskynde bilkarrieren med ett år. Tanken var egentlig å kjøre X30 i Sverige, med mål om bil i 2021. Men da de svenske grensene stengte raskt etter virusutbruddet, så var mor klinkende klar i sin tale om at de like gjerne kunne sikte seg inn mot en Citroën DS3.
Hovedsponsorene garanterer for to sesonger
I NM ble det sjetteplass sammenlagt etter at han avsluttet sesongen med to finaleseire og én tredjeplass på Vålerbanen.
– Det var veldig greit å akseptere den tredjeplassen når det hadde blitt to seire først, smiler Niklas, som har ambisjoner om å hevde seg mer i toppen i norsk GT4, samtidig som planen blir nå en full sesong i Danmark - gitt at grensene åpnes etterhvert.
Og det gjelder ikke bare 2021. For som en av få bilsportutøvere har Niklas allerede sikret finansiering for 2022 etter god støtte fra sine to hovedsponsorer Rosendal Maskin og Doosan. Da skal det altså satses både i NM og i den danske DS3-cupen.
– Under midnattsløpet på Arctic Circle Raceway i sommer skal Doosan spille inn en reklamefilm de har store ambisjoner om på sosiale medier. I den filmen brukes Niklas som en av hovedrollene. Rosendal importerer Doosan-maskinene, og vi er svært heldige med at de har så stor tro på Niklas at de nå har gitt ham denne arbeidsroen. Noen ganger fungerer kjemien så bra med sponsorer og samarbeidspartnere, og vi er veldig glad for å få med sponsorer videre fra gokartsatsingen og opp i bil, sier pappa Frode.