Koronaen stoppet EM-planene til Eyvind – derfor blir det full WRC 2-sesong i stedet
Aldri så galt at det ikke er godt for noe, er det noe som heter. Også for Eyvind Brynildsen.
Tidligere i år lanserte han nemlig store planer og ambisjoner for en full EM-satsing, etter at disse ambisjonene helt og delvis har strandet de foregående årene. Men 2020 skulle bli året hvor han får levert en full sesong igjen, på det nest øverste nivået i R5-kategorien i internasjonal rally.
Så kom pandemien, og i likhet med alle andre mesterskap stoppet EM opp. Denne helgen går europamesterskapet av startstreken med Rally Roma i Italia, men uten Eyvind Brynildsen på plass. Nå han kan imidlertid avsløre overfor Parc Fermé at teamets spontane «plan B» ikke er på langt nær noe dårligere alternativ.
Teamet stoppet EM-planene
Det blir nemlig WRC 2 ut resten av sesongen i stedet, sammen med tyrkiske Toksport WRT som han sluttet seg til tidligere i år. Fortsatt er det noe usikkerhet rundt VM-kalenderen og hvilke løp som kjøres, selv om den foreløpig er satt med fem løp til ut resten av året. Tyrkia - som blir teamets hjemmebane - skal det fortsatt være noe usikkerhet rundt, men om alt klaffer skal det altså bli full sesong ute i VM.
– Nå er jeg prisgitt at jeg har kommet i en situasjon hvor noen betaler en del av kjøringa, altså teamet. Da de tok avgjørelsen om ikke å kjøre i Roma på grunn av korona, og det var også en avgjørelse jeg støttet fullt ut. Jeg må uansett følge teamet. Jeg var jo heller ikke vond å be da teamet foreslo dette, sier Brynildsen til Parc Fermé.
Nå blir imidlertid både EM- og VM-sesongen av det svært kompakte slaget utover høsten. Da teamet allerede har meldt på WRC 2, med Pontus Tidemand, så var det lettere for dem å sende Brynildsen over dit framfor å sjonglere mellom EM og VM med en særdeles tettere kalender enn utgangspunktet over hele året.
Teamet betaler deler av potten
– Tanken til teamet var å prøve og vinne WRC 2 med Pontus og EM med meg. De satser tøft, og har også gjort dette i GT-racing i mange år, med å ha noen utøvere de vil satse på i toppen, samtidig som de krydrer på med førere som betaler alt selv. Derfor er jeg så heldig at teamet spytter inn en del av potten for min del, slik at det å kjøre WRC 2 ikke blir noe dyrere for meg, sier østfoldingen videre.
Friskusen fra Sperrebotn framstår ekstremt motivert, og var aldri redd for at nok en sesong skulle gå i vasken etter å ha hatt store planer og tanker om en fullverdig internasjonal sesong. Dialogen med Toksport har vært tett hele veien, og nå ser han frem til sesongdebuten i Estland.
WRC 2 er den tetteste supportkategorien til Rally-VM og toppklassen WRC, og er i motsetning til WRC 3 lagt tilrette for fabrikkteam og andre etablerte team. Toksport WRT har et tett samarbeid med Skoda, slik at Brynildsen og Tidemand får kjøre med noe fabrikkstøtte gjennom ferske biler og tilgang på fabrikkingeniører.
I WRC 3 er det Oliver Solberg som Skoda satser på som privatfører.
– Endelig stiller jeg også teknisk sett likt med de aller beste, som Oliver også for eksempel. Vi har jo hver vår ingeniør fra Skoda blant annet, sier han.
– Må være realist
Brynildsen er også kjent for ikke å være spesielt redd for å stikke seg fram, være kjapp i replikken og ha svært høye ambisjoner til tross for nokså lite kjøretrening. Ambisjonene er fortsatt store, men han utviser respekt for konkurrentene han nå får på øverste nivå i R5-biler.
– Det blir ingen lett match å slå Mads (Østberg), Ole (Veiby), Oliver (Solberg) og dem. Jeg prøver alltid å kjøre for å være raskest, men man må også være realist i tillegg, sier 32-åringen, før han legger til:
– Men jeg mener på en riktig dag og en bra dag med gode forberedelser, så ligger alt til rette for at jeg skal kjempe om seierne i de ulike løpene. Drar man med seg erfaringen jeg har, og at jeg føler jeg har ganske så lave skuldre, med et bra opplegg på «G», så skal jeg henge meg på, ja, konstaterer han.