Kombinerer Rallycross-EM med masterstudier – 2023 blir Siverts desidert viktigste år i karrieren
Fra nybegynner til «best of the rest». Sivert Svardal gir seg selv én siste sjanse til å nå europatoppen i rallycrossen før han vurderer veien videre.
RALLYCROSS: Den blide sørlendingen har virkelig holdt rallycrosskuta på rettkjøl og ikke latt motgang stoppe ham på de mest prekære tidspunkt.
Det er fem sesonger siden han for alvor gjorde seg kjent i norsk bilsport på godt og vondt da han først imponerte stort i det siste EM-året til Touringcar og i utgangspunktet kjørte inn til gullmedalje før han noen uker senere ble diskvalifisert fra hele finalerunden grunnet spor av feil bensinbeholdning i tanken etter at stikkprøver ble foretatt.
«Best of the rest»
Han la seg flat, startet dra scratch igjen og har opprettholdt nivået og satsingen videre de neste årene. Så hjalp det også på å bli «Bilsporttalentet» høsten 2019, som ga ham en viktig premiesum og andre goder fra Norges Bilsportforbund til å ta karrieren et steg videre.
Det steget het Supercar, hvor 2020 ble satt på en ufrivillig koronapause, etterfulgt av det som ble et innholdsrikt læreår i 2021 med mange motbakker og positive tegn til et enormt potensiale innenfor europatoppen i rallycross. I 2022 toppet det seg med en fjerdeplass sammenalgt og «best of the rest» bak de tre soleklart beste i klassen.
– Det gikk over all forventing. Da vi så på startlista, så skjønte vi at et er tre stykker som vil være på et helt annet nivå, sier Svardal til Parc Fermé, og viser til Anton Marklund, Janis Baumanis og Enzo Ide.
Samtlige tre med relativt oppdaterte Supercars-biler av nyere dato, mens Svardal på sin side benytter seg av bilen som Tommy Rustad ble europamester med i 2015.
Høydepunkter fra Höljes
Men i stedet for å bruke bilen som konstant unnskyldning, så velger Svardal heller å se på egen utvikling og potensiale. Det naturlige blir å kjempe om EM-medalje i år. Og ikke minst ta sine første pallplasser. Kanskje seieren også er innenfor rekkevidde på en god dag, men Svardal tenker ikke større enn nødvendig. Selv om han bare var tre poeng unna en EM-bronse i fjor.
– Bronsemedaljen var ikke min å vinne. Det ville vært feil om jeg skulle tatt medalje i et år hvor jeg ikke tok en eneste pallplass. Så det er det som mangler nå. Man får ikke premier før man er på pallen, og premieskapet er akkurat likedan ut nå som for ett år siden. Så det må vi gjøre noe med, sier den blide sørlendingen.
Selv om Höljes-runden resultatmessig ikke ble det store høydepunktet, så hadde Konsmo-gutten enkeltopplevelser i den svært konkurransedyktige runden som stikker seg ut som store høydepunkt fra fjoråret.
– I et heat var jeg bak Marklund og Johan Kristoffersson, og det var stort i seg selv. Da satte jeg også en fjerdetid, bak dem. I det progression-greiene så måtte vi både Veiby (Ole Christian, journ.anm.) og Oliver (Solberg, journ.ann.). Vi kom i mål foran Veiby, og rett bak Oliver. Jeg må si, det føltes veldig godt. Jeg føler jeg har fått et bra tempo når jeg klarer å slippe skuldrene og pushe litt ordentlig. Så skal jeg ikke si at jeg burde kjørt en finale eller noe sånt, men hadde jeg hatt turen på min side, så kunne det blitt en finale, tror han.
Da de gikk til innkjøp av en Volkswagen Polo i egen privat regi, så var det med en treårsplan for å se hvor langt opp han kunne nå. Nå har han gjennomført to sesonger.
Tror VM blir urealistisk
Et 2023 blir med andre ord et være-eller-ikke-være hva gjelder hans internasjonale framtid. Han tror likevel fortsatt at steget opp til Rallycross-VM fortsatt blir for stort, og at avstanden er blitt større med de elektriske bilene kombinert med skyhøye prislapper og ikke minst få biler og team å ta av.
Han håper likevel å kunne ha en framtid i EM for det, selv om de eventuelt skulle selge bilen etter sesongen i år nå som treårsplanen skal fullføres.
– Sånn som det ser ut nå, så må jeg være ærlig å si at VM ser litt urealistisk ut. Vi hadde en god sesong i fjor og har kontaktet litt forskjellige team, hovedsaklig for EM, men det er ikke mye rabatt man får altså. Det blir fort en årslønn per løp man kjører.
– Hva med RallyX som et alternativ? Der kan du vel ha gode vinnersjanser også?
– RallyX er det veldig bra mesterskap, men vi tenker hovedsaklig Em. Vi vil kjøre de største løpene, vi vil være med på Höljes-helga, kjøre på Hell og oppleve rammene rundt. Så det er foreløpig EM vi sikter mot å fortsette med, selv om vi vet at RallyX er et kjempebra mesterskap.
Satsingen finansieres med sponsormidler og god støtte fra spesielt lokalmiljøet på Sørlandet, mens bilen er investert i privat eie. Som han selv sier, i stedet for å ha hytte på fjellet eller på sjøen, så har de heller en Supercar stående på verkstedet.
Skal bli lærer
Men Svardal tenker likevel langsiktig, også utenfor en eventuell helprofesjonell bilsportkarriere. Å velge rallycross som sin gren gir ekstremt få muligheter, hvis de i det hele tatt finnes, for å kunne leve av sporten helt og holdent. Men likevel har han valgt en litt annen yrkesretning på privaten når han ikke har på seg kjøredressen.
For i skrivende stund er han akkurat halvveis på masterstudiet til å bli storskole- og ungdomsskolelærer, altså lærerutdanningen innenfor 5.-10. trinn.
– Vi har alle opplevd dårlige lærere, og nå er utdanningen lagt godt tilrette. Så man må skrive master. Jeg er vel så godt som den eneste gutten er i bygda som har valgt denne veien. Alle kompisene mine er enten mekanikere, opprettere eller entreprenører, gliser 22-åringen.
– Hva kommer av at du er den eneste akademikeren, framfor at du valgte praktisk, yrkesfaglig utdanning?
– Jeg vet egentlig ikke, men jeg har tenkte er at jeg i alle fall ikke kunne bli mekaniker. Hvis jeg skal holde på med billøp, så er jeg ikke så interessert i å skru bil fra åtte til fire, reise hjem å spise middag og deretter skru bil resten av bilen. Så interessert er jeg ikke å skru. Samtidig er det greit å få sikret seg en årslønn også, slår han fast.