Knakk viktige deler av STCC-koden – slik har Didrik taklet den store TCR-overgangen
Fortsatt mangler pallplassen, men i sitt første år i nordisk standardbilracing har Didrik Esbjug fått kjenne smaken på et nivå som definitivt gjør deg til en god racerfører.
RACING: Jevnt over det Marius Solberg Hansen som har hatt føringen av de to norske STCC-førerne denne sesongen, men multitalentet fra Holmestrand fikk en vanskelig helg under det klassiske «Kanonloppet» i Karlskoga sist helg. Samtidig benyttet Didrik Esbjug muligheten til å skinne og gjøre sin klart beste løpshelg for sesongen.
I sin Honda Civic klokket han seg inn innenfor topp 10 i samtlige løp. Høydepunktet ble naturlig nok fjerdeplassen i det tredje løpet etter at han hadde sanket en åttendeplass og syvendeplass i de to første løpene.
For Solberg Hansen ble det denne gang en åttendeplass, niendeplass og brutt etter at han leverte en sterk Knutstorp-helg med to sjetteplasser og sin første pallplass da han ble nummer tre.
– Løpshelga var definitivt vårt beste resultat denne sesongen, og langt over forventningene våre. Som tidligere nevnt i år så er dette et læreår, men det er selvfølgelig moro med slike resultater, sier Didrik Esbjug til Parc Fermé.
Går i riktig retning
Pappa Kim er jo selv en tidligere STCC-profil og mangeårig racingfører, så det ligger naturlig til i slekta å sikte denne veien. Og standardbilracing er definitivt noe som står Esbjugs hjerte nært, og nå begynner ting også å løsne for den unge Ytre Enebakk-gutten.
Riktig nok mener han at løpshelgen i Karlskoga ikke startet all verden, da han følte seg alt annet enn komfortabel ute på banen. Men en gradvis positiv utvikling på oppsett og kjørefølelse økte også selvtilliten gradvis.
Og da endte han like gjerne opp med å bli beste nordmann i samtlige løp.
– Konkurransen har vært veldig tøff, men likevel som forventet. Vi jobber for å forbedre oss løp for løp, for det har vært mange nye ting å sette seg inn i. Men føler det går rette veien nå, sier 21-åringen.
Verdifull satsing
Å gå fra medalje i norsk GT4 med en relativt «standard» og ikke minst eldre Honda Civic, til en internasjonalt homologert TCR-Honda, det er naturlig nok en stor overgang. Spesielt når konkurransen er mot svensk toppnivå som hadde vært konkurransedyktig også i andre internasjonale serier,
Samtidig føler ikke Esbjug at han kunne fått en bedre læringsplattform enn nettopp STCC
– Satsingen i STCC har vært veldig verdifull og har gitt meg mye lærdom. Både med kjøring og med bilen, i tillegg til at vi har knyttet nye bekjentskaper.
– Hva skjer framover nå, og hva er planen neste år igjen?
– Planen vår for sesongen er å fullføre og prøve å skaffe mer erfaring. Neste år er ikke bestemt enda, vi tar en sesong om gangen, slår han fast.